יח טבת תשס"ט - ברית שילה יהודה ליב שאול - דף 11 |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL יהודה זה המלכות. כתוב ש"כל הנביאים נתנבאו ב'כה', מוסיף עליהם משה רבינו שנתנבא ב'זה'". "כה" זה לשון דמות – "בצלמנו כדמותנו", "בצלמנו" זה "זה" ו"כדמותנו" זה "כה". אדם הראשון וחוה נבראו בשתי דרגות הנבואה. ב"בשעה שהקדימו" יש מהלך לגבי זה. בכל אופן, ב"מעשה מרכבה" – הדבר הכי עמוק בתורה – המלה הכי בולטת זה "דמות" (= י"פ אדם). יש רמז ממש יפהפה (שכנראה לא כתוב) שבכל התנ"ך יש כה פעמים המלה דמות. ליהודה יש קשר מיוחד לדמות: דמות = יה (הוד) פעמים יהודה (הכאה של "שלם וחצי", וכפי שנראה שכל סוד ה"דמות" במעשה מרכבה קשור לסוד שלם וחצי, כאשר הכח הרוחני המקשר ומחבר יחד את סודות המרכבה הוא יהודה, וד"ל; סוד הדמות יוצאת מה-ד של יהודה, ראינו לעיל שגם דוד ודבור יוצאים מה-ד של יהודה, דמות = דבור רחל, דוד דבור דמות = הוי' ב"ה בריבוע כללי, ודוק. המספר הבא אחרי דמות בסדרה הריבועית המתחילה דוד דבור דמות הוא 728 = כח פעמים הוי' ב"ה = ד פעמים יעקב [צורת האדם במרכבה], "מראה דמות כבוד [הוי']", ע"כ ד המספרים הראשונים בסדרה = שבת שבת, 1404, כאשר המספר 1404 הוא בעצמו המספר הששי בסדרה, ודוק היטב; דמות במילוי: דלת מם וו תו = 932 = חשמל [המלה הרזית ביותר במעשה מרכבה] במילוי: חית שין מם למד = עץ הדעת טוב ורע = ד פעמים עץ החיים, הערך הממוצע של כל אחת מ-ד אותיות "דמות" ו-ד אותיות "חשמל" במילוי! השרש, המילוי ומילוי המילוי של דמות [כנגד כח"ב כנודע] = 2898 = דוד פעמים אור = ז פעמים נחשון, "וזאת [ליהודה]"). המלה העיקרית ששוה כה בתורה זה יהי – "יהי אור" במעשה בראשית. אם כי מעשה בראשית זה חלק מתורת משה, ומעשה מרכבה זה בנבואת יחזקאל – תורת משה זה ב"זה" ויחזקאל זה "כה" (הכי הרבה כה, זה דמות – מעשה מרכבה). הייתי חושב להיפך, שמעשה מרכבה יותר נעלה ממעשה בראשית, וכאן נראה הפוך, אבל יש משהו שמעשה מרכבה זה יותר גבוה, שחיצוניות המקיף למעלה מהחכמה – "אורייתא מחכמה נפקת" ו"הוי' בחכמה יסד ארץ". שרש מעשה מרכבה זה חיצוניות המקיף דאריך. גם הפשט של מעשה מרכבה – זה הסתלקות השכינה מבית המקדש, זה בעצם נבואת חורבן (אור שעולה לחיצוניות המקיף). מעשה בראשית זה לברוא את העולם מחדש – זה חסד. הכל זה מאמר מוסגר, העיקר הוא שיש כה "דמות" בתנ"ך, שמתחלק לפי המלה "יהי" – במעשה מרכבה לבד יש יה פעמים המתה "דמות" ובשאר כל ספרי התנ"ך יש עוד י פעמים. מעשה מרכבה קוראים בהפטרת שבועות – זה המקביל לעשרת הדברות, הם המעשה מרכבה של התורה (מעשה בראשית – עשרה מאמרות, "עשרה עשרה הכף בשקל הקדש", "וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר"). את כל החיבורים האלה יהודה עושה. אם צריך לחבר מעשה בראשית ומעשה מרכבה – זה עבודה של יהודה. בכל אופן, בהפטרה קוראים רק פרק ראשון של מעשה מרכבה, אבל אחר כך זה חוזר על עצמו בפרקים ח-ט-י של ספר יחזקאל. בפרק א, שקוראים בהפטרה – שסתם נקרא מעשה מרכבה – יש י פעמים "דמות", ובחזרה (לא באותו זמן ומקום, אחר כך הוא רואה שוב את אותו מראה שראה על נהר כבר, אך במקום אחר ובזמן אחר, וכל ההבדל שהשור מתחלף בכרוב) יש ה פעמים "דמות". אז ה"דמות" מתחלק לפי סוד יהי – יה במרכבה (י ו-ה) ובכל שאר התנ"ך עוד י פעמים. לא רק שזה י פעמים במרכבה הראשונה ו-ה פעמים בשניה – דוגמה מופלאה של "שלם וחצי", שממש י-ה (כל שלם וחצי רומז לי-ה, אבל כאן זה מפורש) – אלא שבפעם הראשונה זה ו פעמים "דמות" ו-ד פעמים "ודמות" (מחלק את ה-י לאותיות המילוי שלו – וד; דווקא ה-ד זה חיבור של וד, "ודמות"). בפעם השניה שרואה את המרכבה יש ג פעמים "דמות" ו-ב פעמים "ודמות" (אותו יחס של "שלם וחצי"). לפי זה גם הגימטריא של המילים זה בדיוק שלם וחצי. דמות לא מתחלק בשם הוי', אבל איך שכתוב בעשר הפעמים הראשונות (ו"פ דמות וד"פ ודמות) זה עולה ג"פ הוי' פעמים חן. בפעם השניה (ג"פ דמות וב"פ ודמות) טל פעמים חן (אלדד פעמים מידד – שני הדדים, מקור נבואת כנסת ישראל, כפי שמבאר האריז"ל), בדיוק חצי החשבון הראשון. נמצא שיש כאן "שלם וחצי" לגמרי. אלדד פעמים מידד = ג"פ חן פעמים אחד. ג"פ יג פעמים חן. חן במספר קטן עולה יג. יש חן פעמים חן במספר קטן – 754. ה פעמים דמות במרכבה השניה זה ג"פ המספר הזה ו-י פעמים דמות במרכבה הראשונה ו"פ המספר זה. למה מדגישים את המספר הזה דווקא? כי הדמות שעולה על כולנה, הדמות העשירית, "העשירי יהיה קדש להוי'", זה מה שרש"י כותב שם בסוף שלא דורשים את זה בכלל. הביטוי הכי מופלא במרכבה זה "מראה דמות כבוד הוי'". כבוד הוי' = חן. מראה דמות כבוד הוי' = יג פעמים חן = יג פעמים כבוד הוי' = הוי' פעמים חצי חן (הערך הממוצע של שתי תבות כבוד הוי')! בסוד הוי' דאור ישר הנ"ל: "ידבר הוא וגם הנה" ר"ת הוי' לפי הסדר וס"ת אותיות מראה, סוד "מראה דמות כבוד הוי'", סוד יהודה, ודוק. הקשר של כל זה ליהודה – הוא המחבר את מעשה מרכבה. כשלאה יולדת את יהודה, הבן הרביעי שלה, סוד האות ד שביהודה, סוד ד חיות המרכבה וכו', היא נעשית 'מורכבת' בשלמות.
|
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד