חיפוש בתוכן האתר

כה תמוז תשס"ט - פרצוף המיתות בתורה - דף 7 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
כה תמוז תשס"ט - פרצוף המיתות בתורה
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
כל הדפים

סיכום העולה מהנ"ל לתירוץ הדגשת הרמב"ם שזקוקים לעדים והתראה וגיל עונשין

מה שרצינו לראות פה באמת זה הרגש של ערוך השולחן, הקדם-מתן-תורה בתירוץ שלו – שיש דברים שמעוררים את הדם, כמו שאמרנו קודם, ואז פועלים גם נגד הכללים. אומרים שהכלל לא שייך למקרה כזה, מקרה של צער עמוק שנגרם למישהו. אז איני יכול לתרץ שהיות שיש איזה פסוק של שכר לא אכפת לי. לכן, נחזור לרמב"ם, שכמה שפעם קודמת כאן (בשיעור י' תמוז) אמרנו משהו מרחיק לכת – שיש משהו עצמי בקדימת כבוד האב לכבוד האם – היום החידוש הוא שיש משהו בכבוד אב ואם שחוזר לענין טרום-מצוות. לכן יכולה להיות סברא שלא צריך עדים ולא התראה ואפילו לא גיל עונשין, ולאפוקי מכך הרמב"ם צריך לומר שנדרשים כל תנאי הדין. או שתקרא לזה "קנאין פוגעין בו" או שם אחר ("מצוה גדולה", "חמורה שבחמורות" כנ"ל), אבל יש כאן חשיבה אחרת – ודאי לא החשיבה של הכס"מ או המנ"ח (אם כי דומה במקצת למה שמדמה את מקלל אביו ואמו למגדף). זו כאילו גישה אחרת, מחודשת, למה הרמב"ם צריך לומר לי שצריך כאן עדים והתראה וכו'. יש בסוגיא עוד הרבה פרצופים – למה אין ברכה, מה גדר כבוד הורים ביחס לבני נח – והעיקר שכל הפרצופים יחייכו...

 



[א] וכן ראוי לשים לב לתופעה הלשונית של "לשון נופל על לשון" בקרבת המלים שבט-פשע ונגע-עון: הנה, שבט נגעים משלימים זא"ז לריבוע של 22 = 484, כנגד שלמות ההתכללות של כב אותיות התורה בהן הפגם כו', ובסוד 484 = גוף נשמה ועוד, כמבואר במ"א. גם פשע עון משלימים זא"ז לריבוע של 24 = 576 = אמונה דעת = יסוד מלכות וכו', כמבואר במ"א. "ופקדתי בשבט [= בראשית, וד"ל] פשעם ובנגעים עונם" = 1750 = 7 פעמים נר, "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות", וכו' = "מה יפית ומה נעמת אהבה בתענוגים"! בכל אחד משני הפסוקים יש כה אותיות, נמצא שהערך הממוצע של כל אות הוא 70, ע, כאשר בשני הפסוקים יש 5 עיינין, 3 ו-2, עשירית מערכם יחד, ודוק היטב. י"ל ד"יפית... נעמת" כנגד כריתות ומיתות בידי שמים, והרמז: יפית נעמת = 1060 = שבט-פשע נגעים-עון = שני הריבועים של 22 ו-24 כנ"ל!

[ב] כתר חכמה = 693 = 21, אהיה, פעמים 33. כרת מיתה בידי שמים = 1491 = 21, אהיה, פעמים 71 (כנגד כללות 71 העונשים). ביחד = 2184 = יב פעמים יעקב (= ז פעמים הוי' ב"ה), כנגד יב שבטי יה בני יעקב אבינו שמטתו שלמה, ללא כרת ומיתה בידי שמים, ודוק.

[ג] הגימטריא של ניקוד שם אלקים עולה 70 = סוד – "סוד הוי' ליראיו", וד"ל.

[ד] והרמז: מיתה בידי שמים (כל תבה היא כפולה של 13) מיתת בית דין )= 1326, המשולש של 51, והוא עולה אהבה פעמים אמונה, וכן עולה הברכה השלישית של ברכת כהנים: "ישא הוי' פניו אליך וישם לך שלום") = 2197 = 13 בחזקת 3! "תרין ריעין דלא מתפרשין לעלמין", שלמות של אהבה ואחוה שלום ורעות, שהרי כל תורתנו הקדושה כולה תורת חסד ואהבה, וכן פרשו חז"ל "'ואהבת לרעך כמוך' ברור לו מיתה יפה", וד"ל.

[ה] ה פעמים אברהם = ב"פ כתר-כרת.

[ו] כל ז הלשונות = 841 = 29 בריבוע שהוא 21 בהשראה, וד"ל. הר"ת = בם, "דמיהם בם", "אהיה אשר אהיה", וד"ל.

[ז] 23 היינו המספר הראשוני ה-10, ודוק.

[ח] "לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון" = 2312, הריבוע הכפול של 34 = ידך = לבב. 34 בריבוע, 1156, הוא סכום ארבע מיתות בית דין – סקילה שרפה הרג חנק (נמצא שהערך הממוצע של כל אחת מארבע מיתות בית דין הוא 289 = טוב בריבוע = "ברא אלהים"), לרמוז שהמאמץ את לבבו והקופץ את ידו מלתת צדקה לאחיו האביון חייב ארבע מיתות בית דין פעמיים!

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com


 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com