חיפוש בתוכן האתר

שער אהרן הכהן (מסוד ה' ליראיו) - דף 13 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
שער אהרן הכהן (מסוד ה' ליראיו)
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
פרק ב
פרק ג
פרקים ד, ה
Page 13
פרק ו
פרק ז
כל הדפים

 

לפי זה, אהרן עצמו הוא "אוהב שלום", עלי הוא "רודף שלום" ועזרא צריך להיות כנגד "אוהב את הבריות". הוא אהב את דורו בעצמותו.

איך נקשר באותיות שם אהרן בין עזרא לאות ר? בספר יצירה מובא שהאות ר היא ביסוד. קודם אמרנו שעזרא הוא באות ו של שם הוי', בעטרת תפארת. עטרת התפארת היא עטרת היסוד, מלכות יסוד דז"א בקבלה. זה המלכות שבזכר, הנקבה שבזכר. עזרא הוא אותיות אור זרע לצדיק. בגמרא כתוב שעזרא היה מודע לזרע בכך שתקן את תקנת עזרא, שבעלי קרי לא יעסקו בתורה. היא בטלה כי אין רוב הציבור יכולין לעמוד בה, כלומר היא לא שייכת למלכות אלא רק למלכות של ז"א. הסיבה שהוא תקן אותה היא כדי שתלמידי חכמים לא יהיו מצויים אצל נשותיהם כתרנגולים [אפשר להוסיף בדרך מליצה, שכתוב שאלמלא נתנה תורה – והרביים היו מוסיפים 'חס ושלום' – הינו לומדים דרך ארץ מתרנגולים, ודרך ארץ זה גם ענין הזיווג, איך והתנהג ולפייס וכו', אז למה זה כל כך גרוע שיהיו מצויים כתרנגולים? החידוש של עזרא שהוא רוצה תורה. לא שתרנגול זה רע אבל זה עבודה של קודם מתן תורה... אחרי שבטלה התקנה, מה בכל זאת הועילה? הועילה שיש חסידים, ויש על זה תשובה בשו"ת מן השמים, שכן מקיימים את התקנה, והם בבחינת עטרת היסוד כעזרא, שהחזיר עטרה ליושנה. אין שוא אצל מעשי צדיקים וכל אור של קדושה משאיר רושם אפילו שמסתלק]. את העיסוק שלו בשמירת הברית רואים במלחמה שלו נגד ההתבוללות. אז עזרא הוא בדור של 'בריות', הוא מתמסר לתקונם. אחד מן התקנות שלו היא אכילת שום בערבי שבתות, עד כדי שבמסכת נדרים נקראו ישראל אוכלי שומין [פעם דרשנו, ששמשון היה הכי מבורך בזרע – "ויברכהו ה' – שזרעו יהיה כנחל שוטף" עד כדי שהפלשתים בסוף ניצלו את והביאו את נשותיהם שתתעברנה ממנו. דרשנו ששמשון זה כמו שן שום, ושן היא תאות אכילה, כמו שן של ארבע אבות נזיקין. אם אומרים שיש לך שן זה ביטוי לזה שיש לך תאוה. אז שמשון זה שיש תאוה לשום. חז"ל מגלים שלשמשון היתה גם אחות – לאמו קראו הצללפונית העולה שמשון – שקראו לה נָשְׁיָן. אם שמשון זה שן שום, תאוה לשום, אז נשין זה שן יין, תאוה ליין. למה? כי הוא נזיר ואסור ביין, אז כל תאות היין נכנסה אצלה]. עזרא הוא גם אור הגנוז, אור הגנוז בתוך היסוד.

בשניהם, בעזרא ובאהרן יש את האות ר ובשניהם היא האות השלישית בשם. שם הם נפגשים. על פי שפט, ר היא ראש, עטרת היסוד. עליו נדרש הפסוק "ברכות לראש צדיק". היסוד נקרא אמת – "ראש דברך אמת" – וכך תורתו של עזרא.

אמנם היה כהן, אבל אצלו ואצל כל דורו זה כבר מעבר מכהונה לתורה. לכן הוא מרביץ התורה בעם ישראל. לגבי שימושו בכהונה יש מחלוקת בראשונים אם שימש או לא. מן המחלוקת רואים שזה ספק. אצל עלי אין ספק, אם כי הוא משמש חוליה בשלשלת הקבלה של התורה ואהרן הוא הכהן הגדול, ב-ה הידיעה, בלי תפקיד נוסף. עזרא הוא כבר בעיקר תורה. עיקר המעבר ממדרגה למדרגה היא באות ו שבשם, מעלמין סתימין דלא אתגליין לעלמין דאתגליין, "מן העולם ועד העולם". אם מסבירים את ארבע אותיות שם הוי' כתהליך אז כאן זה בעיקר המעבר. היחוד הזה, בין אהרן ועלי, בין אבא לאמא, הוליד את עזרא והלל. הלל הזקן הוא כמו אברהם אבינו ביחס לתורה שבעל פה. שבעה דורות אחרי אברהם מגיע משה רבינו ומוריד את התורה שבכתב, ושבעה דורות אחרי הלל הזקן מגיע ר' יהודה הנשיא וחותם את המשנה. השורש האמיתי של התורה שבעל פה הוא באהרן הכהן, כמו שהסברנו בהתחלה, ואילו עזרא הוא ההמשכה לצורך הגלוי אצל הלל. תורה שבעל פה היא גילוי וחשיפה של נשמת היהודי, וזה מתחיל עוד קודם, אצל אברהם אבינו, היהודי הראשון. שושבינא דמטרוניתא. רק שחפני מתן תורה זה רק כמו ריח, כמו נערה שרוצה להתחתן, שיש כבר תשוקה אצלה, אבל עוד אין חתן בינתיים. כל ברית שה' עושה עם האבות זה כמו 'ווארט', אבל החתונה זה במתן תורה. לפי מנהג חב"ד, שיש תנאים בסמוך לחופה, אז זה סמוך ליציאת מצרים, כשהקריבו קרבן פסח וקבלת המצוות במרה. תנאים זה שטר, התחלת מתן תורה ממש, שמקבלים מצוות. ווארט זה רק הבטחה. שוב, לפני מתן תורה השורש לתורה שבעל פה הוא אצל אברהם. אחרי מתן תורה זה אהרן ביחס למשה ובסוף זה נמשך עד להלל. למה השורש לתורה שבעל פה צריך להימשך דוקא מכהונה? בתחילת הספר הסברנו, שיש ג כתרים – כהונה, תורה, מלכות – וכתר הכהונה היא האמונה, גילוי עצם האהבה המסותרת בה' והאמונה הפשוטה כמו אצל אברהם אבינו – "ויאמין בה' ויחשבה לו צדקה". עליו נאמר "אתה כהן לעולם".

 

שלושת הראשונים הם כהנים ורק הלל הוא מבית דוד. כלומר, דוד מקבל את הנשמה שלו מן הכהונה. זה קשור לכל מלכות החשמונאים, שחיו בין עזרא להלל. הלל הוא נשיא בבחינת מלך – "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו – אלו נשיאים שבארץ ישראל וראשי גלויות שבבבל", ובאותה תקופה מתעוררת הזיקה של הכהנים מלכות. זה שכהן ירגיש את עצמו מלך – שזה לא על פי תורה, כמו שאמרו החכמים לינאי שיחליט או כהן או מלך – זה לא סתם. זה התחיל בקדושה. זה בגלל שזה בדיוק המעבר בין עזרא להלל. זה לא יקרה עוד הפעם, זה רק בבחינת הוראת שעה. לתופעה הזו, שהמלך מושרש בכהונה, קוראים "חסדי דוד הנאמנים", שדוד בא מאברהם אבינו. שני העיקרים שכתוב עליהם הביטוי "בא בימים" אלו אברהם ודוד – "ונגד זקניו כבוד". באיזה גיל נאמר על אברהם? 140. ואצל דוד? 70, יחס של שלם וחצי. מתאים עם מאמר של הצמח צדק, ומובא בפלח הרימון, ש"נגד זקניו כבוד" זה שלמות בנין הזכר ובנין הנקבה. נגד זקניו כבוד הוא סופי תבות דוד ושאר האותיות עולות אברהם. זה אומר שהסוף של אברהם, המלכות שלו, הוא דוד. אברהם רק התחיל להתעסק במלכות, "עמק המלך", וכל מה שחתר הוא לקראת 'דוד מלך ישראל חי וקים'. המלכות נולדה מן הכהונה.

מה ישאר מן הכהן כאשר המלכות תתגלה בשלמות? יש מדרש שמתאר את סעודת הלויתן לעתיד, עם בהמות וזיז שדי ויין המשומר, ובסוף יביאו כוס של ברכה וכולם מסרבים. רק דוד אומר "לי נאה לברך". הוא החותם. נראה לומר שהתפקיד של הכהן בסעודה הוא יהיה להגיש את המנות. הוא ההתחלה שבתוך הסוף, איפה שלא יהיה. הוא המניע. הוא הצינור דרכו השפע נמשך, כמו בברכת כהנים, והוא נעשה יותר ויותר צדיק. יותר צינור חלול, שרק מעביר ולא מחזיק טובה לעצמו. לפני בנין המלכות משהו מעכב את השפע מלרדת ואחר כך זה משתחרר מהעיכוב ונעשה צינור פתוח. פותח בברכה.

נחזור לענין. הכהן נקרא כהן צדק והמשיח נקרא גואל צדק. בזהר, צדק הוא כינוי למלכות. כהן בכלל הוא לשון הכנה, והוא המכין ומכוון – כמו יהוידע לגבי יואש שכל זמן שהיה חי כיוון אותו בדרך הישרה – את המלכות, אבל מי שבסוף גואל את הצדק, את המלכות, ומגלה את הניצוצות שיש במציאות התחתונה הוא המשיח. הלל עולה אדני, שם המלכות. הוא זה ה"מקרבן לתורה" כמסופר על סיפורי הגיורים שלו. על אהרן לא רואים בפירוש. עזרא היה קנאי לברית – "חרב נוקמת נקם ברית" – כמו פינחס, לכן הוא ודאי עזר לבריות, אבל לא רואים שהוא ממש קירב אנשים ועשה אותם בעלי תשובה, או גר צדק. הלל הוא היחיד שרואים אצלו בפירוש. אהרן הוא הראש לגבי הלל, אבל אברהם הוא התחילה שלפני הראש לגביו. זה כמו הקוצו של י שלפני ה-י. והרמז: אברהם אומר "הן לי לא נתת זרע" ראשי תבות הלל.

מה הקשר בין הלל לאות ן אצל אהרן? זה מלשון ינון, לשון מלכות – "לפני שמש ינון שמו". נון פשוטה היא בסוד היד הפשוטה לקבל שבים בתשובה, לעורר את כל הניצוצות ולקרב אותם תחת כנפי השכינה.

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com