חיפוש בתוכן האתר

שער אהרן הכהן (מסוד ה' ליראיו) - פרקים ד, ה הדפסה דוא
אינדקס המאמר
שער אהרן הכהן (מסוד ה' ליראיו)
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
פרק ב
פרק ג
פרקים ד, ה
Page 13
פרק ו
פרק ז
כל הדפים

פרק ד

בכתבי האריז"ל יש ארבעה אישים גדולים, שכולם אישיות אחת: אהרן, עלי, עזרא והלל הזקן. הקשר בין הלל לאהרן בנגלה הוא המשנה באבות שלנו. גם על הקשר בין הלל לעזרא מוזכר בגמרא. מה שצריך להסביר את התהליך שיש בגלגול הזה. יש כאן ארבעה שלבים וממילא מבנה של שם הוי', והם כנגד ארבע אותיות שמו – אהרן.

 

 

פרק ה

מובא בתניא, שהאות הראשונה שבשם שולטת בכל השם כולו, ולכן מובן שהאות א שולטת בשמו של אהרן. האות א היא בסוד "אאלפך חכמה", שהיא הנחל נובע מקור חכמה. האות י היא כבר התגלות החכמה, הצינור של נצר חסד לאלפים – ר"ת נחל – שמשפיע מהעל-מודע אל תוך ראשית המודע. בפרק א למדנו שמדרגת אוהב שלום היא השמן משחת קדש שיורד על הראש. האות א קשורה עם סוד הדיקנא, הזקן, המשפיע לחכמה הגלויה וטיפת השמן היא הטיפה המתגלית בחכמה הגלויה. לכן העצם של אהרן הוא אוהב שלום – יסוד אבא המתפשט בכל עולם האצילות. שם גם הוסבר, שהכוונה העיקרית של אהרן בכתבי האריז"ל הוא השם עב קפד. עב הוא שם הוי' במילוי יודין וכאשר כותבים אותו באחוריים – יוד, יוד הי, יוד הי ויו, יוד הי ויו הי – הוא עולה קפד. לפי זה, אהרן הוא הפנים והאחור של שם עב. השם הזה הוא יסוד אבא במקומו, והאחור שלו הוא ההתפשטות שלו בכל עולם האצילות כדי להחדיר בו בטול ושלום. זה אהרן במקומו, ואף על פי שאהרן גם עוסק בהשכנת שלום בחוץ, למעשה, ביחס לשאר הנשמות המתגלגלות הוא השלום במקומו, בעולם האצילות. בפשט רואים את זה בכך שאהרן הסתלק במדבר ולא נכנס לארץ. דור המדבר כולו הוא דור של עולם האצילות בעוד שהדור שנכנס לארץ הוא דור של עולם הבריאה [מחורבן הבית הראשון וכל ימי הבית השני עד הגאונים זה עולם היצירה, ימי גילוי התורה שבעל פה, ואחר כך מתחיל הגילוי של עולם העשיה. כך מוסבר בדרך כלל, בעוד שבכל דור ודור יש נשמות מתקופה מוקדמת]. כל מה שאהרן עושה שלום בין איש ורעהו או לאשתו זה הכל יחסית עדין בעולם האצילות. המדבר נקרא "במרומיו" ביחס לנכנסי הארץ.

הבא אחריו הוא עלי, שהוא בבחינת בינה, שחייו מסתיימים במקרה של דין. הוא שומע את בשורת נפילת הארון בשבי ונופל ומת. מבואר בקבלה, שהמפרקת שנשברה אצלו היא אחוריים דבינה. בהתחלה לא היה לו נחת מן הבנים שלו, שלא הלכו בדרכיו, ואחר כך מעצמו. במקום שישמור על קדש הקדשים, על הארון, הוא נשבה. דבר איום ונורא, וכשהוא שומע את זה הוא נופל מן הכסא – שהוא עולם הבריאה – ושובר את אחורי אמא, את המפרקת, שלו. בלשון הזהר זה נקרא "מינה דינין מתערין". הוא היה צדיק, אחד משושלת הקבלה לכל הדעות. אהרן אינו אחד מהשושלת. כשמזכירים את עלי חושבים בעיקר על כהן גדול, מה שאין כן בעזרא שיש אפילו מחלוקת אם שימש בכהונה או לא, למרות שהוא אחד מן השושלת. יש בעלי משהו מאוד חשוב שמגלה את תפקיד הכהן. הוא נותן ברכה לחנה כשבהתחלה הוא חושב שהיא שיכורה – שיכור בקבלה הוא חיצוניות אמא. מחנה אנחנו לומדים את רוב הלכות תפילה במסכת ברכות. בקבלה, חנה היא שם סג ועלי מברך אותה בפרי בטן והיא נודרת אותו אליו, שישמש אותו. כלומר, שמואל הופך להיות הבן שלו. אלקנה, האב הביולוגי, לא זכה לגדל אותו בכלל. אחר כך, כששמע את הקול קורא בשמו, "שמואל שמואל", חשב שזה עלי כי ה' קרא לו בקולו של עלי [הפעם השניה היתה אצל משה רבינו, שה' קרא אליו "אנכי אלקי אביך" וחז"ל אומרים שהתגלה אליו בסנה בקולו של עמרם אביו]. הוא קורא לו בקולו של אביו המאמץ, ותוכן הנבואה היתה בעצם נגדו. מה לומדים מכל זה? שהכל קשור עם חיצוניות בינה, ש"מינה דינין מתערין" מיין המשכר. נגזר על עלי שכל צאצאיו ימותו צעירים וכתוב בגמרא שעל ידי העבודה במסירות נפש בגמילות חסדים, כמו אביי, אפשר לבטל את הגזרה. לפי ההסבר שלנו, עלי אמור להיות ה"רודף שלום – במקום אחר" וכנראה שלא התעסק בזה לגמרי. שבי הארון הוא מה שארון הקדש, שבקבלה הוא גם יסוד אבא כמו אהרן הכהן, נשבה בימיו ויצא אל מחוץ למקומו בעולם האצילות. הוא צריך לרדוף אחר השלום במקום אחר ומצד שני להיזהר שלא להניק לחיצונים. מה שעלי שומע בסוף זה שחרי כל העבודה שלו בסוף היתה יניקה לחיצונים. שבי הארון הוא הדוגמה הכי טובה ליניקת החיצונים. פלשתים לפעמים קליפה יותר חזקה מעמלק, וכשעלי שומע את זה הוא נבהל נופל ומת.

אצל אהרן החכמה רמוזה בשמו, אהרן אותיות נראה, בתכונת הראיה. איך רמוזה הבינה אצל עלי? עלי הוא מלשון העלאה מלמטה למעלה. הבינה עומדת בסדר הספירות בראש קו שמאל, שתכונתו העלאה. קו ימין הוא המשכה, אבל שורש ההעלאה הוא באש של הבינה. הבינה היא הסתלקות אור ולכן "מינה דינין מתערין".

בית המקדש בהרבה מקומות הוא מקום לברכת הולדת בנים. חז"ל מסבירים שראשית הברכה ב"יברכך" שבברכת כהנים היא ברכת הבנים. הוא חושב בהתחלה שחנה היא שיכורה והוא ממשיך לה ברכה ב"מקום אחר", ממקום שלפי הסלקא דעתא הראשונה שלו הוא "מקום אחר" למקום האמיתי שלה.

עלי עומד על הפרק, מלשון מפרקת, בין תקופת הזקנים והשופטים לבין תקופת הנביאים. בכתבי האריז"ל כתוב שהנבואה באה מאות ה שבשם הוי', וכן נביא עולה סג. לכן הנבואה מתחילה משמואל, בנה של חנה, והיא גם הנביאה האמצעית מבין ז הנביאות שעמדו לישראל – שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה, אסתר. היא עמוד התווך שלהן.

 

אחרי בא עלי בא הגלגול של עזרא, העולה עם בני הגולה ומחזיר עטרת תפארת ליושנה. מה ההבדל העיקרי בין אהרן ועלי לעזרא? אהרן חי בדור דעה, דור של אנשים גדולים, של עולם האצילות. כתוב בחסידות, שמה ש"דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא" זה כי הם למעלה מזה. הם למעלה מן הבינה, עולם הבא, הם בחכמה. זה אהרן. עלי הוא בארץ, ובשם הרבי מהר"ש ידוע, שיהודי פשוט בארץ היא מעלה מאד גדולה. צריך לדעת את זה בדור שלנו, שאם אתה רואה יהודי פשוט ברחוב, אי אפשר לדעת את שורש נשמתו.

 

* * *

 

 

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com