חיפוש בתוכן האתר

טעם מצוה פרשת כי תשא – שמן המשחה הדפסה דוא

בס"ד

טעם מצוה פרשת כי תשא – שמן המשחה

"וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ... וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ רֹקַח מִרְקַחַת מַעֲשֵׂה רֹקֵחַ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ יִהְיֶה. וּמָשַׁחְתָּ בוֹ אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֵת אֲרוֹן הָעֵדֻת... וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו תִּמְשָׁח וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם לְכַהֵן לִי. וְאֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ יִהְיֶה זֶה לִי לְדֹרֹתֵיכֶם. עַל בְּשַׂר אָדָם לֹא יִיסָךְ וּבְמַתְכֻּנְתּוֹ לֹא תַעֲשׂוּ כָּמֹהוּ קֹדֶשׁ הוּא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם. אִישׁ אֲשֶׁר יִרְקַח כָּמֹהוּ וַאֲשֶׁר יִתֵּן מִמֶּנּוּ עַל זָר וְנִכְרַת מֵעַמָּיו"[א].

לפי הרמב"ם, יש כאן שלש מצוות במניין תרי"ג: "א. לעשות שמן המשחה. ב. שלא לעשות כמוהו. ג. שלא לסוך ממנו" (לשון הרמב"ם במניין הקצר בתחילת הלכות כלי המקדש).

שמן המשחה לשעה ולדורות

בשמן המשחה נמשחו המשכן וכליו ואהרן ובניו (אמנם יש אומרים שבני אהרן לא נמשחו אלא רק הזו עליהם מהשמן[ב]). ולדורות, כלי השרת הבאים לא נמשחו, "כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשתן, מכאן ואילך עבודתן מחנכתן"[ג], אבל הכהנים הגדולים הבאים נמשחו בשמן המשחה, וכן מלכי בית דוד נמשחו בו (ולכן הכהן הגדול והמלך נקראים 'משיח'. וברמז: המשחה = משיח).

לאחר שעשה משה את שמן המשחה לא נעשה עוד שמן כזה, כמו שמבואר בגמרא שהכלי שהכיל מדת 'הין' לא הוצרך בבית המקדש כיון ש"לדורות לא הוה צריך"[ד]. בימי המלך יאשיהו, נגנז שמן המשחה שעשה משה[ה], והכהנים שהיו משם ואילך התמנו רק על ידי הבגדים, כדברי הרמב"ם "וממנין כהן גדול הוא ראש לכל הכהנים ומושחין אותו בשמן המשחה ומלבישין אותו בגדי כהונה גדולה... ואם אין שם שמן המשחה מרבין אותו בבגדי כהונה גדולה בלבד... כשם שמתרבה בשמן המשחה כך מתרבה בבגדים"[ו], ויש נפקא מינה להלכה בין כהן משיח לכהן מרובה בגדים שרק הכהן המשיח מביא קרבן מיוחד של פר העלם דבר[ז].

בדרך הפשט המשיחה היא סימן גדוּלה, כמו שכתב רש"י "כל משיחת משכן וכהנים ומלכים מתורגם לשון רבוי לפי שאין צורך משיחתן אלא לגדולה, כי כן יסד המלך, שזה חנוך גדולתן" (וכן "מרובה בגדים" מלשון גדוּלה, כמו בדברי הרמב"ם לעיל "כשם שמתרבה בשמן המשחה כך מתרבה בבגדים"[ח]). וכן כתב הרמב"ם[ט] בטעם שמן המשחה, מלבד מעלת הריח הטוב, "להאמין גדולת הדבר הנמשח וקדושתו והיותו נבדל לטובה משאר מינו" ולכן אסור להכין שמן כזה ואסור למשוח ממנו על דבר אחר.

במדרשים נאמר ששמן המשחה יתגלה מחדש[י] ושמלך המשיח ימשח בו[יא] (והאחרונים דנו האם לפי הלכה יש צורך למשוח את המשיח[יב]). ועל הפסוק "לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע וּלְהָתֵם חַטָּאת וּלְכַפֵּר עָוֹן וּלְהָבִיא צֶדֶק עֹלָמִים וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים"[יג] פירש רש"י "להביא עליהם צדק עולמים ולמשוח עליהם קדש קדשים הארון והמזבחות וכלי הקודש שיבואו להם ע"י מלך המשיח", ובמלבי"ם "ולמשוח קדש קדשים הוא הבנין השלישי שימשח ע"פ נביא שהמשיחה מורה על רוב קדושתו, מה אין כן הבית השני לא נמשח כי חסרו בו ה' דברים והיה עתיד ליחרב"[יד].

ובגמרא "נסים הרבה נעשו בו מתחלתו ועד סופו. תחלתו לא היה אלא י"ב לוג [כמו שנאמר "ושמן זית הין" דהיינו י"ב לוג, וגם לאחר הכנתו נותר י"ב לוג כמבואר שם] ובו נמשח המשכן וכליו ואהרן ובניו כל שבעת ימי המלואים ובו נמשחו כהנים גדולים ומלכים וכולו קיים לעתיד לבא שנאמר 'שמן משחת קדש יהיה זה לי לדורותיכם', זה בגימטריא יב לוגין הויין"[טו], ויש מפרשים שהדרשה נסמכת גם על הלשון "לי" – "כל מקום שנאמר לי אינו זז לעולם"[טז] (וכן נרמזת הנצחיות בכפילות "קדש הוא [בהווה]... קדש יהיה [בעתיד]"[יז]). וכן פירש רש"י על התורה "לדרתיכם, מכאן למדו רבותינו לומר שכולו קיים לעתיד לבא. זה בגימטריה תריסר לוגין הוו" (ופירש המלבי"ם שהיה צריך לכתוב "שמן משחת קדש זה יהיה לי לדרתיכם" ומשינוי הסדר "יהיה זה לי" למדו שכולו – "זה" – קיים "לי לדרתיכם"), וכן בפירוש הספורנו "שלא יקבל הפסד". ובאור החיים פירש שלכן נאמר "ואתה קח לך" – "שלא נעשה שמן המשחה אחר זולת מה שעשה משה... והוא אומרו 'ואתה קח לך' אתה תעשה ולא זולתך".

כפי שיתבאר, הנס המופלא בשמן המשחה, שכולו קיים לעולם, הוא עניין מהותי בהגדרת השמן, גם מבחינת הלכה (דבר יוצא דופן בעולם ההלכה).

קיצור: שמן המשחה לאהרן ובניו, המשכן וכליו. ולדורות כהנים גדולים ומלכים. השמן נגנז ויתגלה לעת"ל. כולו נס.

שמן וקטרת – קדש וטהור

בפנימיות, מבואר[יח] ששמן המשחה שייך לספירת החכמה, אבא. שמן בכלל שייך לחכמה (כמו שרמוז באשה החכמה מתקוע[יט] ותקוע היא "אלפא לשמן"[כ]). שמן המשחה נקרא קדש, "שמן משחת קדש", "קדש הוא", "קדש יהיה לכם", ובמקום אחר נקרא "שמן הקדש" ("עד מות הכהן הגדול אשר משח אתו בשמן הקדש"[כא]), וכן החכמה נקראת "קדש".

עוד ידוע היחס בין שמן המשחה לקטרת הסמים: מיד לאחר פרשת שמן המשחה באה פרשת הקטרת, עם הרבה דמיון בלשון הפרשיות, למשל: פרשת השמן פותחת ב"קח לך בשמים ראש" ופרשת הקטרת ב"קח לך סמים"[כב], שתיהן מסתיימות ב"ונכרת מעמיו" (ואין עוד "ונכרת מעמיו" בכל התנ"ך), ובשתיהן האיסור לעשות "במתכנתו" של השמן ו"במתכנתה" של הקטרת[כג]. וכן מתייחדים השמן והקטרת בפסוק "שמן וקטרת ישמח לב"[כד] שנדרש על שמן המשחה וקטרת הסמים[כה]. ורמז: ישמח לב = שמן, שמן המשחה אותיות השמחה, שבו נמשח הכהן המשיח ומלך המשיח אותיות ישמח[כו].

והנה כמו שבשמן מיוחד הלשון 'קדש' כך הלשון המיוחדת לקטרת היא טהור, "ממלח טהור קדש"[כז] (אמנם בקטרת נאמר גם קדש אבל בשמן המשחה לא נאמר טהור). וכן מודגש בפרשת ויקהל "ויעש את שמן המשחה קדש ואת קטרת הסמים טהור מעשה רקח"[כח]. ובפנימיות, קדש וטהור הם חכמה ובינה, אותיות י-ה בשם הוי': הקדש, שמן המשחה, הוא חכמה כנ"ל, וטהור-טהרה, קטרת הסמים, שייך לבינה-אמא[כט]. שמן הוא לשון זכר (כמו "במתכנתו לא תעשו כמהו"), מתאים לחכמה-אבא, וקטרת היא לשון נקבה ("במתכנתה לא תעשו כמוה"), מתאים לבינה-אמא. על החכמה נאמר "והחכמה מאין תמצא"[ל] והוא סוד קיומו הנצחי של השמן המתחדש תמיד מן האין[לא]. שמן המשחה הוא במדת "הין" שמתחלף ב"אין"[לב], "מאין תמצא".

ממילא, חיבור השמן והקטרת הוא יחוד אבא ואמא, "תרין ריעין דלא מתפרשין לעלמין"[לג]. החיבור מפורש בפסוק הנ"ל "ויעש את שמן המשחה וגו'" – "ויעש" אחד לשניהם בתחילת הפסוק, ולבסוף "מעשה רקח" אחד לשניהם. ליתר דיוק, בתוך אבא ואמא יש ארבעה 'פרצופים', אבא ואמא עילאין, ישראל סבא ותבונה, וכאן השמן והקטרת הם סוד אבא ואמא עילאין, אברהם אבינו ושרה אמנו – אברהם הוא כהן[לד] ומלך[לה] הנמשחים בשמן ושרה היא ראש האמהות שנקראות "לבונה"[לו] (מסממני הקטרת). אבא ואמא יונקים מהכתר, אבא יונק ממזל עליון ואמא ממזל תחתון – הקשר לכתר מתבטא בעונש כרת (אותיות כתר) המודגש כאן, "ונכרת מעמיו"[לז].

הקטרת קשורה להתעוררות דינים, כמו שרואים אצל נדב ואביהוא ובעדת קרח (מאתים וחמשים איש שהביאו קטרת ונשרפו), אבל בה עצמה המתקת הדינים – כאשר אהרן הקטיר קטרת ועצר את המגפה. הכל קשור לבינה: "מינה דינין מתערין" ובה עצמה יש "המתקת הדינים בשרשם". אמנם מצד שמן המשחה אין דינים כלל, "שמן הטוב"[לח] (ולכן אינו נוגע להמתקת הדינים). וכן ידוע שי"א סממני הקטרת הם י"א כתרין דמסאבותא, וזהו שינוי המלה "סמים" בקטרת לעומת "בשמים" בשמן המשחה (כמו שמאל-סמאל, ב-ס יש יניקת החיצונים). ועוד, הקטרת קשורה לתפלה, "תכון תפלתי קטרת לפניך משאת כפי מנחת ערב"[לט], עמוד העבודה ("עבודה שבלב") השייך לבינה, מוחין דאמא (בסוד "ועבד הלוי הוא").

החכמה נקראת ראשית, "ראשית חכמה"[מ], כרמוז ב"קח לך בשמים ראש", וכן רמוז בתחילת הפרשה "כי תשא את ראש"[מא] (וכן נאמר "ראשית שמנים"[מב]). בקבלה, חכמה היא "עומק ראשית" ובינה "עומק אחרית"[מג], מתאים ליחס בין השמן והקטרת: השמן מקדש את המשכן, הכהנים והמלכים, בזה שהוא מגלה את שורש הראשית, "בשמים ראש"; לעומת זאת, הקטרת היא התפשטות הקדש עד "עומק אחרית", ריח הקטרת שהולך ומתפשט מההיכל והמקדש לכל ירושלים ולכל ארץ ישראל (כמבואר במשנה[מד] שהיו מריחים את הקטרת ביריחו ואף בהרי עבר הירדן), דהיינו שהקטרת היא היא גילוי ה"בשמים ראש" הנמצאים באופן מרוכז ונעלם בתוך השמן. כמובן, בכל אחד יש מעלה, ומעלת הקטרת שבה דוקא יש גילוי חוש הריח העליון ביותר (החוש של המשיח, "והריחו ביראת ה'', מורח ודאין"[מה]), בסוד "גילוי עתיקא בבינה". ועוד, רש"י מפרש שהקטרת רומזת לתרי"ג מצוות (קטרת = תריג כאשר מחליפים ק ב-ד באתב"ש), והנה "אורייתא מחכמה נפקת"[מו] אך גילוי נקודת החכמה הוא דוקא בבינה. שמן המשחה מתייחס למשה עצמו (כמו שיתבאר בהמשך), "תורה צוה לנו משה"[מז] (כאשר משה רבינו = תריג, הרומז לקטרת כנ"ל) אבל תורת משה 'נתפסת' ומובנת בבינה דוקא, היינו מה ש"משה זכה לבינה"[מח].

ורמזים מובהקים בכל זה:

שמן = יה פעמים הוי', שמות י-ה והוי' שייכים במיוחד לחכמה, "הוי' בחכמה"[מט]. שמן במילוי, שין מם נון = הוי' פעמים אהיה (כאשר אהיה עולה ביט, היינו שמן באתב"ש כמבואר בכוונות האר"י). קטרת במילוי, קוף טית ריש תיו = הוי' אחד (טל) ברבוע[נ].

בפרשת שמן המשחה יש אחת עשרה פעמים לשון "קדש", כנגד אחד עשר סממני הקטרת. אחת עשרה פעמים אלו מצטרפים לעוד ארבע פעמים בפרשת הקטרת, יחד יה פעמים קדש[נא].

שמן המשחה קטרת הסמים = 1612 = 26, הוי', פעמים 62 (היפוך ספרות, כאשר 62 הוא צירוף יה אהיה הוי'). קדש (השמן) ועוד טהור (הקטרת) = כד פעמים הוי'. שתי הלשונות שמן המשחה קדש, קטרת הסמים טהור = הוי' פעמים אלהים = 2 פעמים "שמע ישראל הוי' אלהינו הוי' אחד"[נב], פסוק של יחוד הוי' ואלהים. ויש לומר שפעמיים "שמע ישראל" הן כנגד קריאת שמע בערב ובבקר ("בשכבך ובקומך"): שמן המשחה כנגד הבקר, אור החכמה, והקטרת כנגד הערב, בינה נקראת חשך (כמו תלמוד בבלי, בינה, שנאמר עליו "במחשכים הושיבני"[נג]). ועוד, ב"שמע ישראל" יש יחוד ראיה ושמיעה, פשט הפסוק הוא שמיעה אבל שמע ראשי תבות "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה"[נד], ראיה שייכת לחכמה ושמיעה שייכת לבינה. דהיינו, עיקר היחוד של "הוי' אחד" הוא בחכמה, אבל המצוה היא "שמע", שמיעה בבינה, התבוננות המולידה אהבה בלב (וכך יגיע לקיום הפסוק הבא "ואהבת את הוי' אלהיך").

הבדלים נוספים בין הפרשות: פרשת שמן המשחה פותחת ב"וידבר ה' אל משה לאמר" ופרשת הקטרת פותחת ב"ויאמר ה' אל משה": דיבור בחכמה ואמירה בבינה ("דבור לשון קשה ואמירה לשון רכה"[נה], "לך אמר לבי"[נו] – "בינה ליבא". וכן אמר ר"ת אור מים רקיע, ההמשכה לרקיע היא בבינה). ועוד, רק בפרשת שמן המשחה יש "ואתה" – היינו העצם של משה (כמו פרשת "ואתה תצוה" ששמו של משה לא נזכר בה בעלותו לעצמות הנשמה שמעל שמו), שורש נשמתו בחכמה. הלשון המיוחדת "בשמים ראש" (לעומת "סמים") רומזת לחכמה ("בשמים ראש" מפרש רש"י חשובים, היינו גדלות אבא). בציווי "וידבר ה' אל משה לאמר ואתה קח לך בשמים ראש" עשר מלים, ובציווי "ויאמר ה' אל משה קח לך סמים" שבע מלים – יחס מובהק של חכמה ובינה (חכמה היינו מוחין, שלמות עשר הספירות, ובינה שורש המדות, שבע מדות).

קיצור: שמן המשחה חכמה, קדש, עומק ראשית. קטרת טהור, בינה, עומק אחרית, המתקת הדינים, תפלה. חיבור השמן והקטרת יחוד אבא ואמא. רמזים בכל זה.

זה הדבר

לשמן המשחה יש שייכות עצמית למשה רבינו, כלשון חז"ל "שמן המשחה שעשה משה במדבר"[נז], וכפי שהוזכר שרק השמן שעשה משה הוא שמן המשחה ואין אחר זולתו (ויתבאר עוד לקמן). "משה אמת ותורתו אמת"[נח] ולא שלטו שונאים במעשה ידיו (ולכן המשכן שעשה משה נגנז)[נט] – וזהו ענין השמן שהוא אמתי, לא משתנה ולא נפסד, "אינו זז לעולם". זה גופא בחינת קדש וחכמה של שמן המשחה, החכמה של משה – חכמה אינה משתנה ונפסדת, "ימותו ולא בחכמה"[ס], ו"אחד האמת שורה בחכמה"[סא], וכן "קדוש לעולם קיים"[סב], "אני הוי' לא שניתי [הוי' בחכמה] ואתם בני יעקב לא כליתם [יש לדרוש: לא כליתם את השמן שקיים לעולם]"[סג].

והנה "שמן משחת קדש יהיה זה לי לדרתיכם" שייך ל"זה הדבר", לשון הנבואה המיוחדת למשה רבינו[סד]. "זה הדבר" היינו נבואה באספקלריא המאירה, בחינת החכמה שבה יש ראיית עצם הדבר ומהותו. ועוד, בפרשת שמן המשחה יש זה פסוקים! בפרשת הקטרת הבאה אחריה יש ה פסוקים (סוד ה עילאה, בינה כנ"ל), ויחד טוב (הזה) פסוקים – טוב שייך למשה רבינו, "כי טוב הוא"[סה], וכן שייך לשמן "כשמן הטוב על הראש"לח. ועוד, בפסוק "ואל בני ישראל תדבר לאמר שמן משחת קדש יהיה זה לי לדרתיכם" יש זה תבות, בחלוקת ז-ה (חמש עד האתנחתא ושבע אחריה)[סו]. סוד "זה" נמצא במלה "זה" הקודמת בפרשה, "זה יתנו... מחצית השקל" (כאשר שני "זה" הם בסוד "וקרא זה אל זה ואמר"[סז]) – הראה הקב"ה למשה מטבע של אש[סח], רמז לנבואת משה ב"זה הדבר" ("כה דברי כאש")[סט].

כמו שנבואת משה היא התורה הנצחית כך השמן הוא נצחי, "כולו קיים לעתיד לבוא", כל יב הלוגים (=זה) של השמן. ועוד, משה עצמו הוא שמן בחילוף אותיות הן (ראה לקמן הקשר בין "הין" ל"הן"). ובאופן נוסף שמן = משה אדם (הנזכר כאן "על בשר אדם לא ייסך") = שמים, משה עלה לשמים והוריד תורה מן השמים.

וכבר כתבו כמה מפרשים (בסגנונות שונים) לבאר את שייכות השמן למשה, ומתוך דבריהם: הרלב"ג כתב (וכיוצא בזה באברבנאל) שהקיום הפלאי של שמן המשחה הוא בזכות משה, "שימשך המופת בסיבת הנביא גם אחרי מותו", וכן השמן נעשה דוקא ע"י משה "כדי שתהיה הקדושה נאצלת על מי שנקדש בזאת המשיחה על ידי משה רבינו אדון הנביאים שהיה נכבד מכל נולד". ובקרבן אהרן[ע] פירש את הלשון "שמן המשחה שעשה משה במדבר" – "לתת טעם לנס שהיה נעשה בשמן המשחה תמיד, והוא מפני שעשאו משה קדוש ה', כי לזה היתה בו הברכה מצויה תמיד והיו נעשים בו נסים גדולים, כי מהיותו מעשה ידיו של משה נאמן בית נמשך עליו השפע האלהי, ועוד שעשאו במדבר אשר היתה השכינה יותר גלויה בו מכל המקומות האחרים", ובפנימיות: המדבר הוא סוד "מצח הרצון" (המצח הוא החלק הפנוי בפנים, בחינת המדבר שבפָּנים, כאשר הישוב מתחיל מהעינים, חלוקה לקוים של ימין ושמאל), בחינת "רעוא דרעוין" (סעודה שלישית של שבת קדש, שבעצם מעל אכילה רגילה, בסוד "היום לא"[עא]. והוא דרגת משה בעלייתו להר)[עב].

והנה, יב לוג של שמן המשחה הם מדת הין, "וְשֶׁמֶן זַיִת הִין". הין = אדני (שם המלכות המקבלת מהקדש של החכמה), ו-שמן = 6 צירופי הין. והנה מדת הין שלמה לא נצרכה לדורות (כמבואר במשנה ובגמרא) אלא רק חלקי המדה: רביעית ההין לנסכי כבש, שליש ההין לנסכי איל וחצי ההין לנסכי פר. אכן, במקום נוסף בתורה נזכר הין שלם "והין צדק יהיה לכם"[עג], ודרשו חז"ל "שיהא הן שלך צדק [בהרבה מקומות הגרסה: הין שלך צדק] ולאו שלך צדק"[עד] (דהיינו "אמת למד פיך"[עה]). אם כן, יש לדרוש שגם הין של שמן המשחה הוא "הין צדק". כלומר, מדת משה היא אמת, הן שלו צדק ולאו שלו צדק, "עבד נאמן"[עו] שלא משנה בדיבורו, "לא [לאו צדק] כן [הין צדק] עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא"[עז] (כאשר אמונה = לאו הין).

שתי המדות העיקריות שהתבארו ביחס לשמן המשחה הן קדש אמת = 13 פעמים הין. 13 היינו יג מדות הרחמים, כאשר המדה השביעית והאמצעית במרכזן היא "ואמת". יג מדות הרחמים בקבלה היינו יג תיקוני דיקנא, הרמוזים בזקן אהרן, "כשמן הטוב [היינו שמן המשחה כמו שפירשו חז"ל] על הראש יורד על הזקן זקן אהרן שיורד על פי מדותיו"לח.

כמו שנאמר כאן "ושמן זית הין" נאמר כיוצא בזה בנבואת יחזקאל ארבע פעמים "ושמן הין לאיפה"[עח] (זה אותיות. ובארבע הפעמים יחד עם "ושמן זית הין" יש חן אותיות). והנה 4 פעמים שמן הין = 1820, מספר אזכרות שם הוי' בתורה = סוד פעמים הוי' (כאשר "[ושמן הין ל]איפה =סוד הוי') = כח פעמים אדני-הין (סוד "ועתה יגדל נא כח אדני"[עט]). יש לומר שארבע פעמים "ושמן הין" ביחזקאל הם כנגד ארבעה עולמות אבי"ע, ואילו "ושמן זית הין" של משה רבינו הוא כנגד אדם-קדמון (כאשר "כל קדמון נצחי"[פ]), מתאים להיותו דבר עצמי שאין כיוצא בו, "חד ולא בחושבן"[פא]. בכל חמשת המקומות נאמר "ושמן" = יב פעמים לג, י"ב לוגים של שמן המשחה!

קיצור: "יהיה זה לי" שנאמר בשמן, שכולו קיים לדורות, היינו נבואת "זה הדבר" של משה, משה אמת ונותן תורה נצחית. מדת הין רמז להן צדק.

האם שמן אחר יכול להיות כשר

נחלקו הדעות האם הציווי על שמן המשחה הוא 'חד פעמי', מתייחס רק לשמן שעשה משה, או שהציווי בעיקרו נאמר גם לדורות, לעשות שמן כזה כדי שיהיה מוכן למשוח בו כהנים ומלכים:

על הפסוק "שמן משחת קדש יהיה זה לי לדרתיכם" פירש האבן עזרא "כל שנעשה במתכונת זה למשוח זרע אהרן", ובפירושו הקצר כתב "שיעשו תמיד כמוה לקדש הכהנים". כלומר, "יהיה זה לי" פירושו כמו זה, ולכן: א. כל שמן שנעשה במתכונת זו כשר למשיחה. ב. מצוה לדורות לעשות שמן כזה, ואם השמן שעשה משה יחסר או יאבד מצוה לעשות חדש. אך לפי זה יש להבין מדוע לאחר שנגנז השמן שעשה משה לא קיימו את המצוה להכין שמן חדש (ולקמן יתבאר).

אבל התוספות[פב] כתבו שלאחר שנגנז שמן המשחה "לא היו יכולין לעשות שמן המשחה אחר למשוח בו כדכתיב 'שמן משחת קדש יהיה זה לי לדורותיכם' זה ולא אחר", שלא כמו הראב"ע שפירש "כזה" אלא כפשוטו, זה ולא אחר, וכיוצא בזה כתבו הרלב"ג והאברבנאל בפירושם לתורה. כלומר, רק השמן שעשה משה הוא בגדר 'שמן המשחה' הכשר למשיחת כהנים וכו', והציווי על עשיית שמן המשחה הוא מצוה לשעתה, למשה רבינו שיעשה את שמן המשחה האחד והיחיד. וממשיכים התוספות להביא ראיה לדבריהם מהגמרא "וכולו קיים לעתיד לבא", דהיינו שהנס הזה אינו ענין נוסף שנעשה בשמן אלא הכרחי מעצם הגדרתו: כיון שרק השמן שעשה משה נקרא שמן המשחה וניתן למשוח בו, ואם יכלה נמצא שכבר אין שמן המשחה בעולם.

והנה האיסור "במתכנתו לא תעשו כמהו... איש אשר ירקח כמהו... ונכרת מעמיו" (ובלשון חז"ל "המפטם את השמן") מתפרש בפשטות לשיטת הראב"ע, שאמנם עקרונית השמן ניתן לעשיה נוספת אבל נאסר לעשות כמוהו שלא לצורך הקדש. ואילו לדעת התוספות צריך לפרש "לא תעשו כמהו" דהיינו שאסור לעשות 'חיקוי' של השמן, שאליבא דאמת אינו יכול כלל להיות שמן המשחה (וזה קצת דחוק בלשון הכתוב).

והנה גם בקטרת יש איסור דומה, אבל בשינוי לשון משמעותי: "וְהַקְּטֹרֶת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם... אִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה כָמוֹהָ לְהָרִיחַ בָּהּ וְנִכְרַת מֵעַמָּיו", ואילו בשמן לא נאמר "לכם" ולא נאמר דבר דומה ל"להריח בה" (כגון "לסוך בו") – ומזה נראה לכאורה כשיטת התוספות, שבקטרת האיסור הוא רק לצורך הדיוט ואילו בשמן זהו איסור מוחלט ללא תנאים (גם אם יעשו לצורך משיחת כהנים גדולים) כיון שאין עוד שמן המשחה (וכן דייק הרלב"ג בפירושו לתורה). אמנם בגמרא[פג] נראה להיפך: "המפטם את השמן ללמוד בו [או] למוסרו לציבור פטור", ומבואר שם שלומדים "במתכנתו" שנאמר בשמן מ"במתכנתה" שנאמר בקטרת, כמו בקטרת "לכם הוא דאסור אבל למוסרו לציבור פטור" כך גם בשמן, וזה מתאים לשיטת הראב"ע שמעיקר הדין עשיית הקטרת ועשיית השמן שוה. ולפי התוספות אינו מובן, מה שייך "למסרו לציבור" והרי כל שמן אחר אינו יכול להיות שמן המשחה! וצריך לדחוק שבכל זאת יש לימוד מיוחד לפטור העושה לציבור כיון שכך היה במחשבתו[פד]. אכן מהרמב"ם נראה שגרס בגמרא "למסרו לאחרים" וזה יותר נח לשיטת התוספות, דהיינו שעיקר הפטור הוא כיון שלא עושה לצורך עצמו.

והנה באיסור הנוסף בשמן המשחה, "על בשר אדם לא ייסך... ואשר יתן ממנו על זר ונכרת מעמיו", מבואר בגמרא שם "אין חייבין אלא על סיכת שמן המשחה שעשה משה בלבד" כיון שנאמר "ממנו". ודין זה יש לפרש לפי שתי הדעות: לפי התוספות נראה שזו גופא כוונת הלימוד, שאין מציאות שמן המשחה אלא בשמן שעשה משה ולכן אין איסור לסוך אלא בשמן זה בלבד. ולפי הראב"ע הפירוש הוא שאע"פ שיכול להיות שמן אחר, מכל מקום יש לימוד מיוחד שחיוב כרת אינו אלא על שמן שעשה משה (ולעולם בשמן אחר שייעשה לשמן המשחה יכול להיות איסור מעילה רגיל ככל הקדש).

ועוד נראה בשיטת התוספות שכמות השמן, י"ב לוגים, היא דין בהכשר השמן, שאין עליו שם שמן המשחה אלא בהיותו י"ב לוגים, ולכן ההדגשה היא שכולו קיים, ואם היה נחסר ממנו אפילו מעט כבר לא היה בגדר שמן המשחה, וכן משמע ממה שהגמרא דורשת בהמשך אחד ומאותם המלים, "יהיה זה לי לדרתיכם" – שכולו קיים ושמדתו י"ב לוגים – דהיינו שרק כאשר הוא קיים בשלמותו אז הוא בגדר השמן שנאמר עליו "זה". וכן נראה מהחילוק המבואר בגמרא שם לגבי איסור העשיה "קטרת שפטמה לחציין חייב, שמן שפטמו לחציין פטור... גבי שמן כתיב 'כמהו', כמהו הוא דאסור" (ואע"פ שגם בקטרת נאמר "כמוה" זה נאמר רק בעונש ולא באיסור), וניתן לפרש שפחות משיעור זה אין בו דין שמן המשחה, ומה שהשמן שעשה משה מקדש הוא רק מפני ששיעורו לא נחסר.

בתמצית, דעת התוספות: א. שמן המשחה הוא נסי לגמרי, נס הכרחי לפי הלכה! ב. השמן קשור במהותו למשה רבינו דוקא. הנסיות של השמן, שנשאר בשלמותו כמה שמושחים ממנו, מזכירה את הנס שהיה בארון "מקום ארון אינו מן המדה"[פה], נשיאת הפכים השייכת לסוד האמונה, "רישא דלא ידע ולא אתידע", מעל טעם ודעת וגבולות השכל. והנה בשמן המשחה רמוז מרדכי היהודי, "מר דרור זה מרדכי"[פו] (ופורים חל בסמיכות לפרשת כי תשא), והיינו סוד האמונה הפשוטה של פורים שבו מתבסמים "עד דלא ידע"[פז], "בשמים ראש" עד דלא ידע (בין ארור המן לברוך מרדכי, כידוע: ארור המן = ברוך מרדכי = אמונה פשוטה)...

בשייכות של שמן המשחה למשה רבינו יש לומר עוד: כל משיחה שנעשית בשמן זה לדורות היינו שבאמת משה רבינו הוא המושח, וכל הכהנים הגדולים והמלכים שנמשחו עד שנגנז שמן המשחה כולם נמשחו בידי משה עצמו! ויש להביא אסמכתא לזה בהלכה: שהנה על משיחת הכלים נאמר בספרי[פח] "'וימשחם ויקדש אותם' מגיד שבמשיחתן של אלו הוקדשו כל הכלים לעתיד לבוא" (הובא בדברי הרמב"ם בספר המצוות דלקמן), ולפי זה מה שנאמר "כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשתן מכאן ואילך עבודתן מחנכתן" היינו שגם הכלים שמכאן ואילך התקדשו במשיחה שנעשתה בכלים הראשונים אלא שמכל מקום צריכים עוד חינוך כדי להתקדש בפועל (ולכן אמרו "עבודתן מחנכתן" ולא "מקדשתן")[פט]. אלא שצריך להבין, אם כן מדוע כהנים גדולים אינם מתקדשים במשיחה שנעשתה באהרן הכהן (וכן מלך שיש עליו מחלוקת)? ויש לומר שבכלים דוממים אין הבדל מהותי בין הכלי הישן לכלי החדש, וכל כלי שנעשה לדורות נכנס תחת הכלי שנמשח בידי משה, מה שאין כן בבני אדם שכל אחד עומד בפני עצמו בהיותו בעל בחירה. אלא שעדיין קשה: נראה שמעלת המשיחה בידי משה נצרכת לכל הכלים, שגם הכלים לדורות נתקדשו במשיחתו, ואם כן מדוע בכהנים אין מעלה זו? אלא ודאי שכל משיחה שנעשית לדורות בשמן שעשה משה כאילו נעשתה בידי משה עצמו. ואע"פ שנאמר "וימת שם משה", הרי נאמר "יש אומרים לא מת משה... מה להלן עומד ומשמש אף כאן עומד ומשמש"[צ] (שמש נוטריקון שמן המשחה).

ובפנימיות, כדי שהמשיחה תבוא מידי משה, יש להיות בטלים אליו: משה מושח את אהרן אחיו, "שבת אחים גם יחד" (וההמשך "כשמן הטוב על הראש"), ואת כל הכהנים הגדולים הבאים אחריו, וכן מושח את דוד המלך וכל המלכים מבית דוד הבטלים אליו ואל תורתו, עד מלך המשיח במהרה בימינו. יותר מזה, שמן הוא 'תמצית' הדבר (אסנציה בלעז) וממילא יש לומר ששמן המשחה היינו התמצית של משה עצמו! כביכול, אם סוחטים את משה יוצא ממנו תמצית של שמן המשחה (על דרך האמרה החסידית שאם סוחטים יהודי יוצאת ממנו טיפה של אהבת ישראל), ובתמצית זו הוא מושח, בכך שהוא ממשיך את עצמו. אם כן, כאשר משה מושח את מלך המשיח אזי משה עצמו נמשך בתוכו, "גואל ראשון [משה] הוא גואל אחרון [משיח]"[צא], בסוד "מה שהיה הוא שיהיה"[צב] ר"ת משה.

ועוד, מה שהשמן הוא אחד ויחיד, 'חד פעמי' ואין זולתו, זה עצמו הטעם שהשמן מושח את הגדול שבדור, הכהן הגדול והמלך, לייחד אותו כיחיד במינו, חד פעמי (וכמו שכתב הרמב"ם בדרך הפשט)[צג].

קיצור: לדעת ראב"ע מצוה לעשות שמן אחר אם יכלה השמן שעשה משה. לדעת התוספות רק השמן שעשה משה נקרא שמן המשחה. האיסור לעשות כמוהו מתפרש לשתי הדעות. אם שייך מסירה לציבור בשמן. דין מהותי בכמות השמן. ע"י השמן משה מושח לדורות את כל הנמשחים. משיחת הכלים מקדשת את הכלים מכאן ואילך משא"כ באנשים. השמן הוא התמצית של משה.

דעת הרמב"ם בגדר המצוה

בדעת הרמב"ם יש לברר מהו גדר המצוה, ומה דעתו במחלוקת ראב"ע ותוספות בגדר השמן.

לשון הרמב"ם בהקדמה להלכות כלי המקדש "לעשות שמן המשחה", ובהלכות עצמן כתב "מצות עשה לעשות שמן המשחה שיהיה מוכן לדברים שצריכין משיחה בו שנאמר ועשית אותו שמן משחת קדש"[צד], וכיוצא בזה כתב החינוך[צה]. וכן לשון הרעיא מהימנא "כהנים בעבודתם דאית תמן כמה פקודין, פקודא חד לעשות שמן המשחה"[צו]. אבל בספר המצוות כתב הרמב"ם "והמצוה הל"ה היא שצונו שיהיה לנו שמן עשוי על המתכונת המיוחדת, מוכן למשוח בו כל כהן גדול שיתמנה... וכן ימשחו בו קצת המלכים... וכבר נמשח בו המשכן וכל כליו. ולא ימשחו בו הכלים לדורות כי בבאור אמרו בספרי שבמשיחתן של אלו כלומר כלי המשכן הוקדשו כל הכלים לעתיד לבא". ובשרשים שבספר המצוות (שרש י) ביאר הרמב"ם שאין למנות במניין תרי"ג את "ההקדמות לעשיית המצוה", ואחת הדוגמאות שמביא שם "וכן 'קח לך בשמים ראש' לא ימנה, ואמנם יימנה הצווי שצונו שנמשח כהנים גדולים ומלכים וכלי הקדש בשמן המשחה המתואר". ובמניין המצוות שבהקדמת ספר היד החזקה "למשוח כהנים גדולים ומלכים בשמן המשחה שנאמר 'שמן משחת קדש יהיה זה'".

אם כן, הרמב"ם מזכיר שלשה חלקים במצוה זו: העשיה, שיהיה קיים, המשיחה. אך יש להבין את שינוי הלשונות בדבריו (ואע"פ שלעתים בהלכות חזר בו מדבריו בספר המצוות, הרי כאן השינויים הם בתוך ספר המצוות, בין השרשים להמשך הספר, ובתוך ההלכות בין מניין המצוות להלכות עצמן). ראשית, כדי להתאים את דבריו בשרשים עם דבריו בהמשך ספר המצוות יש לומר שהמצוה מורכבת משני חלקים, מציאות השמן ("שיהיה לנו שמן") והמשיחה בו בעת הצורך ("שנמשח בו", "מוכן למשוח בו"). ומה שבהלכות כתב שהמצוה היא בעשיה ואילו בשרשים כתב שהעשיה אינה אלא הקדמה, היינו מפני שבספר המצוות עוסק בכללים, ולכן אומר שאת הפרטים השונים אין להחשיב כמצוה (ובמיוחד לא כמצוה בפני עצמה!) ואילו בהלכות עוסק גם בכל הפרטים והרי למעשה ודאי צריך לעשות גם את "ההקדמה" (וכן יש ברמב"ם עוד שינויים כגון זה[צז]). ולגבי המשיחה, אמנם בהלכות לא נוקט בפירוש בלשון "מצוה למשוח" אבל ברור מכל דבריו שם שזו מצוה.

מכל זה נראה שלפי הרמב"ם כל שלשת החלקים הם מצוה, והיינו חלוקה ל"שלשה דינים" – פועֵל, פעולה, נפעל (כשיטת הרוגאטשובר בזה): עשיית השמן היא מצד הפועל-העושה (הגברא); שיהיה שמן קיים היינו הנפעל; המשיחה היינו הפעולה (במקומות אחרים הפעולה היינו פעולת העשיה, אבל כאן הפעולה היא פעולה נוספת על עצם הכנת השמן).

וכעת יש לברר האם הרמב"ם סובר כתוספות: והנה אם היה סובר כתוספות אזי הציווי על העשיה שייך רק במשה עצמו וממילא אין למנותו במניין תרי"ג, כשיטתו בספר המצוות (השורש השלישי) "שאין ראוי למנות מצות שאין נוהגות לדורות". ואע"פ שבהלכותיו הרמב"ם אינו 'צמוד' להגדרות בספר המצוות, כנ"ל, מכל מקום הלשון "מצות עשה לעשות שמן המשחה" אינה מתאימה לשיטת התוספות שזהו ציווי חד פעמי במהותו. ועוד, כיצד כתב בשרשים שאין ראוי למנות את "קח לך בשמים" כיון שזו הקדמה והרי ממילא אין למנות את העשיה עצמה שהיא רק לשעה. אמנם יש אחרונים[צח] שמפרשים שהרמב"ם נקט כאן 'מצוה' מפני שהתוצאה של המעשה קיימת לדורות, דהיינו שמציאות השמן קיימת, וזה עצמו הטעם שכתב בספר המצוות בלשון "שיהיה לנו שמן", ולפי זה אפשר להשוות את דעת הרמב"ם והתוספות. אבל יותר נראה שהרמב"ם אינו מונה כלל מצוה שהיתה לשעה (גם כשהתוצאה קיימת לדורות), ולכן מסתבר שהוא חולק על התוספות[צט] (וכן יתבאר כעת ממקומות נוספים שנראה שהרמב"ם חולק על התוספות).

והנה הרמב"ם כתב בכמה מקומות ששמן המשחה נעשה רק בידי משה. כך כתב בהמשך הלכות כלי המקדש "ומעולם לא נעשה שמן אחר חוץ ממה שעשה משה"[ק]. וכן בהמשך בנוגע לכלי-המדה שהיו במקדש "ואין לנו דבר למדוד בו הין, ולמה היה שם? הואיל והיה במקדש מימי משה שמדד בו שמן לשמן המשחה"[קא]. ובהלכות בית הבחירה[קב] כתב שהארון נגנז בציווי יאשיהו "ונגנז עמו מטה אהרן והצנצנת [צנצנת המן] ושמן המשחה[קג] וכל אלו לא חזרו בבית שני". ובפירוש המשנה במנחות[קד] כתב "הכל מודים שאין עושין שמן המשחה אם נעדר אותו שעשה משה"[קה], ובפירוש המשנה בכריתות[קו] כתב "ודע שלא נעשה ממנו כלל ולא ייעשה זולת מה שעשה משה לאמרו יתעלה 'יהיה זה לי' כך בא בקבלה". ודיוק לשונו משמע שלא כתוספות[קז], שהרי אינו אומר שרק השמן שעשה משה כשר אלא שבפועל "מעולם לא נעשה שמן אחר" מפני שיש קבלה-מסורת בפירוש הפסוק "יהיה זה לי" שאין ולא יהיה שמן אחר מלבד אותו שעשה משה.

לכן הנראה בשיטת הרמב"ם הוא זה: א. לו יצויר שהשמן שעשה משה יכלה, וגם אם יחסר מעט מכמותו, אזי ניתן לעשות שמן חדש במתכונת זו ויהיה עליו שם שמן המשחה, וממילא יש מצוה בדבר – וזה שלא כתוספות. ב. כל עוד השמן שעשה משה קיים בשלמותו, אזי אם עושים שמן נוסף אין לו דין שמן המשחה כלל, כיון שרק כמות זו של י"ב לוג יכולה להתקדש כשמן המשחה ולא יותר. ג. כיון שנעשה נס ובפועל השמן עדיין קיים בשלמותו, אין אפשרות לעשות עוד שמן שיהיה בגדר שמן המשחה, וזו כוונת הרמב"ם "שאין עושים שמן המשחה אם נעדר [דהיינו שאינו נמצא בידינו] אותו שעשה משה". ולכן לא עשו שמן המשחה לאחר שנגנז. אדרבה, נראה שיש גם איסור בדבר, "לא תעשו כמוהו" (אך יש להעיר שהרמב"ם לא מזכיר בפירוש ש"כולו קיים" אלא רק שלא נעשה אחר, מתאים לשיטתו למעט בנסים בכלל ובענייני הלכה במיוחד).

ומה שהרמב"ם כותב שמצוה "לעשות שמן המשחה" אע"פ שבפועל אין מציאות כזו, אפשר לפרש בשתי דרכים: א. בהגדרת ההלכה לא מתחשבים במעשה נסים (גם נס שהוא קבלה בידינו) ובמיוחד לשיטת הרמב"ם שבכל ההלכות יש גדרים ברורים לפי טבעו של עולם, כולל עניני מקדש[קח], משיח[קט], חידוש הסנהדרין[קי] ופרה אדומה[קיא]. ב. גם מצוה שבפועל לא ניתן לקיימה מסיבה 'חיצונית' מונה הרמב"ם כמצוה, כמו שהוא כותב[קיב] על המצוה "להרוג שבעה עממים ולאבדם" שבפועל כבר אינה נוהגת היום כיון שאבד זכרם של עמי כנען ומכל מקום בהגדרה ההלכתית-העקרונית זו מצוה לדורות, והוא הדין לענייננו.

אם כן, למעשה אין נפקא מינה בין התוספות לרמב"ם, שכיון שהשמן שעשה משה קיים כולו ממילא אין דין שמן המשחה על שמן נוסף שיעשה כמו זה[קיג], אלא שלפי התוספות זהו דין מהותי שעשיית שמן המשחה היא דוקא בידי משה, ולפי הרמב"ם מעיקר הדין כל שמן שיעשה במתכונת זו כשר לו יצויר שיחסר השמן הראשון.

אמנם ר"י פערלא[קיד] הלך בדרך אחרת בהבנת הרמב"ם, ולדעתו "אם נעשה שמן אחר כהלכתו כשר הוא למשוח בו ולא פסליה קרא כלל [אפילו כאשר השמן של משה קיים]. ומה שלא עשו שמן המשחה אחר שגנז יאשיהו שמן המשחה שעשה משה... דודאי יש בכלל גניזה זו תקנה שלא ישתמשו כלל בשמן המשחה מאז והלאה", עד כאן דבריו. אך לא נראה כך מדברי הרמב"ם בפירוש המשנה, וגם עצם הדבר שתהיה תקנה כזו הוא חידוש גדול, שחכמים יעקרו מצוה לדורות. אכן, גם אם נאמר שלא כדבריו, בעל כרחינו יש כאן תקנה של עקירת דבר מן התורה, שהרי חלק מהמצוה הוא המשיחה (כנ"ל) ובכך שגנזו את השמן קבעו להפסיק את המשיחה. ואע"פ שהמשיחה אינה לעיכובא (הן בכהן גדול והן במלך) מכל מקום זו מצוה, אלא שהחכמים (או הנביאים) החליטו בזמן יאשיהו שהגיע הזמן שתיפסק מעלה זו של משיחה (ולא יהיה "כהן משיח" אלא רק מרובה בגדים), על דרך מה שבטלו דיני נפשות[קטו] והשקאת סוטה[קטז].

בתמצית, יש שלש אפשרויות בגדר שמן המשחה: דעת התוספות שהשמן הוא רק אותו שנעשה בידי משה; דעת הרמב"ם כפי שהתבאר, שכל עוד השמן של משה קיים בשלמותו אי אפשר לעשות שמן אחר שיהיה בגדר שמן המשחה; הסבר ר"י פערלא, שכל שמן שיעשה במתכונת כזו וימסר לציבור יש לו דין שמן המשחה.

אם כן, בפועל כל מעשה שמן המשחה הוא דוקא על ידי משה (וגם לפי ר"י פערלא, סוף סוף חכמים תקנו שאין עושים עוד שמן המשחה). נמצא שמצוה זו ניתנה למשה רבינו – כמו שיש מצוות מיוחדות למלך ומצוות לכהנים – ויחד עם זאת היא נחשבת מצוה לדורות, "לעשות שמן המשחה". ויש לומר (לפחות בדרך דרוש, אלא שבמצוה מופלאת זו לא יפלא לומר שכך הוא על פי הלכה) שמשה עצמו "עומד ומשמש" בכל הדורות (ו"אתפשטותא דמשה בכל דרא"[קיז]) לקיים מצוה זו, ובכך הוא מהווה את השמן בכל עת שיישאר במדתו, "כולו קיים". ואמנם בדרך כלל "שלוחו של אדם כמותו" אבל "מצוה בו יותר מבשלוחו"[קיח] ואע"פ שהשליח הוא בחינת יד של המשלח, מכל מקום אינו עצם המשלח – וכאן המצוה קשורה בעצם למשה רבינו, וזו דרגת השמן – עצם הדבר (עד "פנימיות אבא פנימיות עתיק").

קיצור: לרמב"ם יש שלשה חלקים במצוה, לעשות, שיהיה, למשוח. תיווך דברי הרמב"ם בזה. ברמב"ם נראה שלא כתוספות, ולו יצויר שיכלה השמן של משה שייך לעשות שמן אחר, ומכל מקום למעשה מובטח שהשמן לא כלה. לר"י פערלא היתה תקנה לגנוז ושלא יעשו כמוהו. משה ממשיך לעשות את השמן.



נרשם ע"י יוסף פלאי.

[א] שמות ל, כג-לג. לכל הנושא ראה עוד באריכות 'שעשועים יום יום' לפרשת כי תשא.

[ב] כמו שנאמר בפרשת תצוה "ולקחת את שמן המשחה ויצקת על ראשו [של אהרן]... ולקחת מן הדם אשר על המזבח ומשמן המשחה והזית על אהרן ועל בגדיו ועל בניו ועל בגדי בניו אתו", וכיוצא בזה נאמר בפרשת צו (בעשיה בפועל). וכן מפורש במדרש במדבר רבה יב, טו שהמשיחה היתה דוקא על אהרן, וכן כתב הרמב"ן ויקרא ח, יב. אבל לשון הגמרא "ובו נמשח המשכן וכליו ואהרן ובניו כל שבעת ימי המלואים" משמע שגם בניו נמשחו כמוהו, ויותר מפורש בלשון התורת כהנים פרשת צו (מכילתא דמילואים) "ממנו נמשחו אהרן ובניו כל שבעת ימי המילואים" (ויש לומר שלמדים בהיקש, כמו ש"והזית" מפורש שהיה גם על אהרן וגם על בניו כך גם "ויצקת"). ונראה שיסוד המחלוקת הוא אם כל קדושת הכהנים היא מכח שמן המשחה או ששמן המשחה שייך רק לכהן הגדול, כדי לייחד אותו, על דרך משיחת המלך. ראה בכל זה במלבי"ם פרשת צו פיסקא קעג.

[ג] יומא יב, ב.

[ד] מנחות פח, א.

[ה] הוריות יב, א.

[ו] כלי המקדש פ"ד הי"ג.

[ז] משנה מגילה פ"א מ"ט "אין בין כהן משוח בשמן המשחה למרובה בגדים אלא פר הבא על כל המצות".

[ח] אמנם רש"י ביומא ה, א פירש את הלשון מרובה בגדים "ריבוי לשון מרבה, מרובה בגדים, שהוא משמש בשמונה וההדיוט בארבעה" (וראה יומא יא, ב וגבורת ארי בשני המקומות אם יכול להתחנך בבגדי לבן של יום הכיפורים, ואכמ"ל). נמצא שלפי רש"י יש שתי משמעויות במושג "מרובה" – לשון גדולה (בשמן) ולשון הרבה (בבגדים), ואילו לפי הרמב"ם נראה שהכל לשון גדולה. ומכאן יש ללמוד למושגים רב-רבי: לפי הרמב"ם רבי נקרא כך על שם גדולתו, ולפי רש"י יש לומר שיש שני סוגי רבי, או על שם גדולתו או "מרובה בגדים" דהיינו בעל 'מעמד' ניכר לעין בחיצוניות, וגם בגדים כפשוטו שמציינים אותו משאר העם וכמו שנאמר בגמרא (שבת קמה, ב) שתלמידי חכמים שבבבל דוקא מצוינים "מפני שאינם בני תורה" ופירש רש"י "שאינן בני תורה – כל כך לכבדם כבני ארץ ישראל מחמת תורתם, מכבדים אותם מחמת לבושיהן שנראין חשובים".

[ט] מורה נבוכים ח"ג פמ"ה. וכיוצא בזה דברי החינוך במצוות קז, קח.

[י] מכילתא על שמות טז, לג "וזה אחד משלשה דברים שעתיד אליהו להעמיד לישראל צנצנת המן, וצלוחית של מי נדה, צלוחית של שמן המשחה". וכן המשמעות של הדרשה שכולו קיים לעתיד לבוא – דהיינו שמור ומוכן לעתיד לבוא כדי שיתגלה וישתמשו בו.

בפנימיות, שלשת אלו הם כנגד חב"ד: שמן המשחה כנגד החכמה כמו שיתבאר; צלוחית של מי נדה כנגד הבינה (טהרה באמא), שניהם נתונים ב"צלוחית", רמז ליחוד חכמה ובינה, "תרין ריעין"; צנצנת המן כנגד הדעת (המן בזכות משה, הדעת של כלל ישראל, "רועה האמונה" שהופך את האמונה לדעת-מזון שנבלע באיברים), כאשר עצם המן הוא עטרא דחסדים ומה שירמיהו הנביא הוכיח את ישראל בהראותו להם את צנצנת המן (ירמיה ב, לא ורש"י שם) היינו עטרא דגבורות שבדעת. הסדר במדרש הוא דעת-בינה-חכמה, והי, צירוף היסוד, תיקון הברית. ורמזים: צנצנת צלוחית צלוחית (ר"ת צצצ) = 1768 = חיים פעמים הוי'. צנצנת המן צלוחית של מי נדה צלוחית של שמן המשחה = 3380 = 5 פעמים הוי' ברבוע = 1768 הנ"ל ועוד 1612 = 62 פעמים הוי' (ראה עוד לקמן על מספר זה).

[יא] מדרש תהלים כג "דשנת בשמן ראשי. במלך המשיח שמשוח בשמן המשחה" (וברש"י עה"פ פירש על דוד כפשוטו "כבר נמשחתי על פיך למלך"). ב"דשנת בשמן ראשי" רמוז שמן נוסף באות שניה מהסוף למפרע, ב-שמן שני שמן יש כאן. דשנת בשמן ראשי ר"ת דבר, "דבר אחד לדור", זו פעולת שמן המשחה שקובעת את המלך כ"דבר אחד", כמבואר ברמב"ם (כלי המקדש פ"א הי"א) "ואם היתה שם מחלוקת מושחין אותו כדי לסלק המחלוקת ולהודיע לכל שזהו מלך לבדו". ורמז נאה לחודש אדר, שבו קוראים פרשת כי תשא (וכן "מר דרור" רומז למרדכי): "משנכנס אדר מרבין בשמחה" – אדר הוא מלך המשיח, "והיה אדירו ממנו", ואז מרבים (תרגום משיחה רבוי כנ"ל) בשמחה אותיות במשחה, שמן המשחה שיתגלה למשוח בו את המשיח.

[יב] ראה מנחת חינוך מצוה קז. וראה לקוטי שיחות חכ"ג פרשת פנחס שיחה ב (הערה 59 ובשולי הגליון) שאולי יהיו בזה שני שלבים, דהיינו שתחילה "יעמוד מלך" כלשון הרמב"ם בהלכות מלכים, וזהו בלי שמן המשחה, ורק בהמשך יתגלה השמן וימשח בו.

[יג] דניאל ט, כד. ולמשח קדש קדשים (ס"ת משח) = ו צירופי אור.

[יד] וכן כתב כבר האברבנאל במעיני הישועה (מעין י תמר ו. אלא שכתב שיתכן שה' יצוה על עשית שמן חדש). אמנם המצודות פירש "ולמשח עניין גדולה", וגם בפירוש רש"י הנ"ל לא מפורש עניין השמן.

וראה יומא ה, ב "כיצד מלבישם לעתיד לבוא", ופירש הרמב"ן בהשגות לספר המצוות, שורש ג "כי לתחיית המתים יקדשו אהרן ובניו עצמן במילואים לפי שכבר בטלה משיחתן ממנו ומזרעו בשעת המיתה ויהיו אנשים מחודשים יצטרכו להתקדש כראשונה ויהיו המילואים האלה נוהגין בם. אם כן המילואים במזבח ובמקדש לאחר החרבן כשנעשה אחרים יצטרכו למילואים ועשו אותן בימי עזרא וכן נעשה לימות המשיח אמן במהרה בימינו", ויש לומר שלדבריו כיון ש"בטלה משיחתן" צריכים משיחה מחדש, אולם בתורת כהנים פרשת צו עה"פ "זאת משחת אהרן" נאמר "יכול יהו אהרן ובניו צריכים לשמן המשחה לעתיד לבא תלמוד לומר זאת משחת אהרן ומשחת בניו". וראה אבני נזר חו"מ סי' ג.

[טו] כריתות ה, ב. הוריות יא, ב (בכמה שינויים). אמנם הדברים מובאים שם בתוך מחלוקת התנאים "שמן המשחה שעשה משה במדבר משלקו [וברש"י עה"ת: בו שלקו] העיקרין דברי ר' יהודה. א"ל רבי יוסי והלא לסוך העיקרין אינו סיפק! כיצד עושה? הביאו העיקרין ושלקום במים והציף עליהן שמן המשחה וקלט את הריח וקיפחו. אמר לו ר' יהודה, וכי נס אחד נעשה בשמן המשחה והלא נסים הרבה נעשו בו מתחלתו ועד סופו..." (ובפירוש רש"י עה"ת במקום רבי יהודה רבי מאיר, ובמקום רבי יוסי רבי יהודה, ואכמ"ל), אך בפשטות גם רבי יוסי מסכים ש"נסים הרבה נעשו בו" אלא שלדעתו עשיית השמן צריכה להיות באופן של "לא סמכינן אניסא" (פסחים סד, ב, עיי"ש) ואילו רבי יהודה אומר שזהו שמן נס גם בעשייתו, וכ"כ בהגהות מצפה איתן שם. וכן מוכח מהרמב"ם שפסק כרבי יוסי, בהלכות כלי המקדש פ"א ה"ב (אלא שמפרש אחרת מרש"י, עיי"ש), ובכל זאת הביא שהשמן קיים לדורות (אלא שאינו מזכיר בפירוש מעשה נסים).

ויש לומר שהנס חל על המצוה, קיום רצון ה', אלא שלדעת רבי יוסי המצוה היא המשיחה והעשיה היא רק הכשר מצוה, ולדעת רבי יהודה המצוה היא העשיה עצמה – ראה לקמן בדברי הרמב"ם בזה.

[טז] ויקרא רבה ב, ב.

[יז] הוא יהיה = פעמיים אהיה. קדש הוא = 416, כפולת 13, קדש יהיה = 434, כפולת 7 (13 ו-7 הם זוג, זכר ונקבה, מתאים לבחינת הווה ובחינת עתיד).

[יח] ראה תורה אור פרשת מקץ טל, א, וש"נ.

[יט] שמואל-ב יד, ב.

[כ] משנה מנחות פ"ח מ"ג ופירש הרמב"ם מלומדת בשמן.

[כא] במדבר לה, כה.

[כב] בשמים סמים = 542 (ב"פ לאמר, כדלקמן). 2 פעמים בשמים סמים (התכללות השמן בקטרת והקטרת בשמן) = 1084 = קטרת הסמים טהור.

ואתה קח = 20 פעמים הוי'. לך בשמים = טוב פעמים הוי'. יחד לז פעמים הוי' (כאשר לז הוא מילוי סג, וכן לז = חכמה במספר סדורי), הכל כפולת 13. "קח לך סמים" = 308, כפולת 7, מתאים לכלל שכפולת 13 בדכורא, חכמה-אבא, וכפולת 7 בנוקבא, בינה-אמא. ואתה קח לך בשמים ראש קח לך סמים = 1771, 'ארבעון' של 21, אהיה = עז פעמים חדוה (77 פעמים 23, יחד 100), "עז וחדוה במקומו", כאשר העז היינו החכמה, "החכמה תעז לחכם" וחדוה שייך לבינה-שמחה.

[כג] המשותף הוא ב"פ מתכנת = 1820 שמות הוי' בתורה, סוד פעמים הוי'.

[כד] משלי כז, ט, "שמן וקטרת ישמח לב ומתק רעהו עצת נפש" (וברש"י: "ריח שמן אפרסמון וריח קטרת משמחין לב". ובראב"ע "שמן משחה וקטרת להריח נותן שמחה ללב, וכן ישמח לב מתק רעהו מעצת נפש שיעצהו".

[כה] תנחומא פרשת תצוה טו "שמן זה כהן גדול שנמשח בשמן המשחה, וקטרת אלו ישראל שהיו רואין ענן הקטרת שהיתה מתמר ועולה והיו שמחין הוי שמן וקטרת ישמח לב".

[כו] שמן וקטרת = שמע ישראל הוי' אלהינו הוי'. שמן וקטרת ישמח לב = 1495, סכום כב האותיות מ-א עד ת (= 5 פעמים 13 פעמים 23). המלה הבאה בפסוק, ומתק = שמן במילוי (אהיה פעמים הוי').

[כז] קדש טהור ראש-תוך-סוף קטר, שרש קטרת, ושאר האותיות = 315 = ז"פ מה, ה"פ סג. בביטוי "ממלח טהור קדש" המלה טהור עולה לכאן ולכאן, וכך יוצא ממלח טהור טהור קדש = לז פעמים הוי' = ואתה קח לך בשמים. כל הפסוק "ועשית אתה קטרת רקח מרקחת מעשה רקח ממלח טהור קדש" = 10 פעמים 368, מספר המנים שהיו בקטרת ("שלש מאות וששים ושמונה מנים היו בה")! כל הפסוק מלבד המלה "קדש" = חי פעמים יעקב (יעקב אבינו לא מת) = ה'ארבעון' של הוי'. ממלח טהור = הוי' פעמים אחד. בדילוג מלים (מלבד המלה קדש), מתחלק הפסוק ל-2028, 3 פעמים הוי' ברבוע, ו-1248, 48 פעמים הוי'.

[כח] שמות לז, כט.

[כט] לשון מיוחדת בקטרת היא "בַּד בְּבַד יִהְיֶה", רמז לבגדי כהונה שנאמר בהם "בד ("כתנת בד קדש ילבש" ועוד), והנה בגדי כהונה מתחילים מבינה (הרקיע השמיני, שמונת בגדי כהונה"). בד ר"ת בינה דעת, "אם אין דעת אין בינה אם אין בינה אין דעת", בינה דעת = ישראל. רש"י מפרש "ולשון בד נראה בעיני שהוא לשון יחיד, אחד באחד יהיה זה כמו זה" – רמז ל"בחד קטירא אתקטרנא", קטרת לשון התקשרות בה' אחד, והיינו דעת עליון.

[ל] איוב כח, יב.

[לא] שלש המצוות בשמן המשחה – לעשותו (או שיהיה), שלא לסוך ממנו, שלא לעשות כמוהו – הן בסוד קוצא גזעא שבילא של האות י. הקוצא הוא עשית השמן, "כולם החכמה עשית" מחבר את החכמה עם הכתר, "והחכמה מאין תמצא" המשכת השמן מהאין. הגזעא היינו שלא לסוך ממנו, לאחר שנעשה צריך להיות שמור ומוקדש למצוותו. השבילא היינו האיסור לעשות כמוהו, כמו המצוה שיש בקטרת שלא לעשות כמוה, השבילא מחבר-מאחד חכמה ובינה להיות תרין ריעין. שתי המצוות הראשונות הן רק בשמן שעשה משה, בחינת חכמה, משא"כ המצוה השלישית שהיא לא לעשות 'חיקוי' וזה שייך גם בשמן וגם בקטרת (כמו שיתבאר עוד בהמשך).

[לב] ראה עדויות פ"א מ"ג ופירוש הרע"ב שם (בשם רבי מיימון אבי הרמב"ם) ששמעיה ואבטליון גרי-הצדק אמרו אין במקום הין, וכך אמר הלל מפני שחייב אדם לומר בלשון רבו. הין אין = 6 פעמים 21 (הערך הממוצע של כל אות), סוד 6 הצירופים של יהו (בכוונות הלולב של האר"י).

[לג] לפי זוהר ח"ג ד, א.

[לד] "אתה כהן לעולם", תהלים קי, ד. נדרים לב, ב.

[לה] בראשית יד, יז ורש"י שם.

[לו] במדבר רבה ט, יג.

[לז] ונכרת = הוי' ברבוע. והנה בפרשת הקטרת 61 מלים, אין, שייך לכתר שבו "אין מזל לישראל", דהיינו המזל התחתון של הכתר הנמשך לאמא. 61 ועוד קטרת = 770 כידוע סוד מספר זה.

[לח] תהלים קלג, ד. ומתפרש על משיחת אהרן בשמן המשחה, הוריות יב, א.

[לט] תהלים קמא, ב. משאת כפי = זה הדבר אשר צוה הוי', חיה פעמים יחידה, ועם תפלתי = 1771 טטראדר של אהיה = עז פעמים חדוה, "עז וחדוה במקומו" (דהיינו "מקום בינה").

[מ] תהלים קיא, י.

[מא] כי תשא את ראש יחד עם בשמים [ראש. המלה ראש משותפת ולכן נחשבת כאחד] = שלמות של מה-אדם ברבוע. והנה היחס בין פרשת שמן המשחה והקטרת נמצא לפני כן בשתי הפרשיות מתחילת הפרשה: הפרשיה הראשונה היא מחצית השקל, שהוא "בשקל הקדש" כמו "שמן המשחה קדש", וכן נאמר בו "זה יתנו" כמו "יהיה זה לי". ואחר כך באה פרשית הכיור שבו נטהרים הכהנים, כמו הקטרת שהיא "טהור"! ורמז יפה בפרשת מחצית השקל: המלה "זה" היא ה-26 מראש הפרשה וה-65 מסוף הפרשה, והמלה ה-26 מסוף הפרשה וה-65 מתחילתה היא "הוי'" ("תרומת הוי'"), "זה הוי' קוינו לו". ועוד, המלים "מחצית השקל" הן ה-32 ו-33 מתחילת הפרשה, יחד =65.

[מב] עמוס ו, ו.

[מג] ספר יצירה פ"א מ"ה ופירוש הרמב"ן שם.

[מד] תמיד פ"ג מ"ח, יריחו לשון ריח כנודע. וראה שם בפירוש הראב"ד (במשניות שבגמרא) בשם הרב החסיד.

[מה] סנהדרין צג, ב.

[מו] זוהר ח"ב קכא, א.

[מז] דברים לג, ד.

[מח] לפי ראש השנה כא, ב.

[מט]משלי ג, יט.

[נ] בשמן ישנם חמשה מרכיבים (מר דרור, קנמן בשם, קנה בשם, קידה, שמן זית) וכיון שהם קולטים זה מזה יש להכפיל אותם 5 ברבוע, ועוד שמן = 415. וכן ב-11 סממני הקטרת, 11 ברבוע ועוד קטרת = 830 – יחס מובהק של "שלם וחצי".

[נא] הקדש הראשון הוא המלה ה-כח בפרשת שמן המשחה, סוד חכמהכח מה. גם המלה ה-100 בפרשה היא קדש, י ברבוע, "עשירי קדש". סכום מיקומי ה'קדש' בפרשת שמן המשחה הוא 841 = 29 ברבוע, 21 בהשראה.

ארבע הלשונות "קדש" בפרשת הקטרת מצטרפים ללשון "טהור", כנגד ארבעת מרכיבי שמן המשחה (מר דרור, קנמן בשם, קנה בשם, קידה) והשמן עצמו. אם נחשב את כל 15 המיקומים של "קדש" בשתי הפרשות ועוד המיקום של "טהור" נקבל 64 פעמים הוי'.

חיבור פרשת השמן ופרשת הקטרת מתקבל יפה גם במספר המלים, בשתיהן יחד 190 מלים, משולש של 19, כאשר שני הפסוקים האחרונים של פרשת הקטרת הם 19 מלים (השורה התחתונה של המשולש).

[נב] דברים ו, ד.

[נג] איכה ג, ו. סנהדרין כד, א.

[נד] ישעיה מ, כו. תיקוני זוהר פה, ב.

[נה] לפי מכות יא, א. ספרי בהעלותך פיסקא צט.

[נו] תהלים כז, ח.

[נז] שמן המשחה שעשה משה = חיים פעמים הוי', ד פעמים טוב פעמים הוי' (ממוצע), ראה להלן על הקשר ל"טוב". ויחד עם במדבר (שעולה אברהם) = 2016 (7 פעמים רפח), משולש סג, שייך לבינה, "משה זכה לבינה". סג רומז ל"סיג לחכמה שתיקה", רמז לשמן בחשאי וברעותא דלבא.

[נח] בבא בתרא עד, א.

[נט] סוטה ט, א.

[ס] איוב ד, כא.

[סא] תניא פרק לג בהגהה בשם הרב המגיד.

[סב] סנהדרין צב, א.

[סג] מלאכי ג, ו.

[סד] ספרי מטות פיסקא קנג.

[סה] שמות ב, ב.

[סו] זה מלים ו-מד אותיות. והנה בפרשיה זו יש פסוק נוסף באותו מבנה, "ואת השלחן ואת כל כליו ואת המנרה ואת כליה ואת מזבח הקטרת" – זה מלים ו-מד אותיות (כאן חלוקת ז-ה אינה לפי האתנחתא אלא לפי המשמעות במלה "כליו"). שני הפסוקים הם "וקרא זה אל זה ואמר". בשאר עשרה הפסוקים בפרשה מלבד שני אלו יש חשמל אותיות, זך במשולש, "שמן זית זך".

[סז] ישעיה ו, ג.

[סח] פרשתנו ל, יג. רש"י שם.

[סט] [זה] יתנו ועוד יהיה [זה] = מלכות (אל במשולש). זה יתנו יהיה זה = 20 פעמים הוי', כאשר הערך הממוצע של כל מלה הוא 130, עין ("עין בעין יראו"). זה יתנו, יהיה זה לי = 5 פעמים יבק (הערך הממוצע של כל מלה).

[ע] על תוראת כהנים פרשת צו אות ט. הובא בבאר שבע להוריות.

[עא] שמות טז, כה. ראה לבוש או"ח סי' רצא.

[עב] וראה עוד: מהר"ל בגור אריה כאן, חידושי אגדות להוריות. כלי יקר כאן.

[עג] ויקרא יט, לו.

[עד] בבא מציעא מט, א.

[עה] אמת למד פיך הוא סוד האות אלף. אלף לשון לימוד, "אאלפך חכמה", שייך בפרט למשה רבינו.

[עו] תפלת שחרית של שבת.

[עז] במדבר יב, ז.

[עח] יחזקאל מה, כד. מו, ה;ז;יא – הכל על קרבנות הנשיא לעתיד לבוא, ופירש רש"י שבמידת ההין יהיו שנתות לנסכים השונים, אך בפשוטו כתב הרד"ק (יחזקאל מה, כב) "על כרחינו חדוש יהיה בקרבנות לעתיד". המלה "לאיפה" קשורה לחשמל (בנבואת יחזקאל), חשמל = ג"פ לאיפה. ועוד יש לומר ש"איפה" רומז לפסוק "איפֹה היית ביסדי ארץ" שמדבר על שורש הנשמה בנשמת אדם הראשון (כמבואר באר"י), דהיינו שסגולת השמן, שמן המשחה, לגלות שורש זה.

[עט] במדבר יד, יז.

[פ] הקדמת הרמ"ע ליונת אלם.

[פא] פתח אליהו.

[פב] נזיר מז, א ד"ה וכן.

[פג] כריתות ה, א. וראה חידושי הגרי"ז שם.

[פד] וכך כתוב בשיטה מקובצת שם (על הדף) בשם תוספות: "על מנת למוסרו לציבור, צ"ע היכא משכחת לה שהרי לא נעשה ממשה ואילך שום שמן המשחה     שהרי הוא קיים לעתיד לבוא... וצריך לומצר אע"ג דלא צריך אם עשאו למוסרו לציבור פטור". והנה התוספות בנזיר שם התקשו בעצמם בדבר זה, וכתבו "והא דאמר התם המפטם השמן ללמוד בו או למוסרו לצבור פטור, הא דקתני למוסרו לצבור היינו בימי משה אם עשאו פטור אי נמי למוסרו לצבור ללמדם שידעו לעשותו ולא שימשחו ממנו", וצריך עיון להבין את דבריהם. וראה בית ישחק על הרמב"ם כלי המקדש פ"א ה"ד, אגרות משה יו"ד ח"ג סי' לג, ואכמ"ל.

[פה] יומא כא, א.

[פו] חולין קלט, ב.

[פז] מגילה ז, ב.

[פח] פרשת נשא פיסקא מד.

[פט] וראה משאת המלך סימן שו.

[צ] סוטה יג, ב.

[צא] לפי שמות רבה ד, ב.

[צב] קהלת א, ט.

[צג] חד פעמי = רבי, כל רבי הוא חד פעמי ולא 'העתק' של רבי אחר, אחרת אינו רבי אמתי, כנודע מהבעש"ט שה-י של רבי הוא נביעת המוחין, "נביעת האין סוף". שתי פעמים חד פעמי (שמן חד פעמי למשוח איש חד פעמי) = משיח.

[צד] הלכות כלי המקדש פ"א ה"א. וראה מעשי למלך שם.

[צה] מצוה קז.

[צו] זוהר ח"ג קט, א.

[צז] הדוגמה הראשונה שכתב הרמב"ם בשרשים שם ל"הקדמה" שאין למנותה היא עשיית לחם הפנים, ולכן במצוה כ"ז כתב שהמצוה "לשים לחם הפנים לפניו תמיד", וכן במניין המצוות בראש ספר היד כתב "להסדיר לחם ולבונה", אבל בהקדמה להלכות תמידין ומוספין כתב "לעשות לחם הפנים", ושוב כתב בהלכות תמידין ומוספין פ"ד ה"א "מצות עשה לסדר לחם הפנים". ומכאן שאינו נמנע מלציין גם את ההקדמה (הפרט) כחלק מהמצוה (הכלל), אמנם יתכן שבהלכות חזר בו מדבריו בספר המצוות. על כל פנים, במעשה לחם הפנים ודאי העשיה בפועל היא מצוה, מה שאין כן בשמן המשחה שבפועל נעשה רק פעם אחת.

דוגמה נוספת: בהלכות תפלה שכותב הרמב"ם שהמצוה היא "להתפלל" ובספר המצוות (מ"ע ה) כתב שהמצוה היא "לעבדו יתעלה". גם זה חילוק פשוט בין הכלל, עבודת ה', לפרט של התפלה. ובבריסק מסבירים באופן קצת אחר: בהלכות עוסק במעשה המצוה, הפעולה של האדם, ובספר המצוות מגדיר את קיום המצוה.

[צח] ערוך לנר כריתות ה, א. ערוך השלחן העתיד הלכות כלי המקדש טז, ג. וקרובים לזה דברי המנחת חינוך במצוה קז.

[צט] כמו שכתב ר"י פערלא, מניין העונשים עונש יא. והביא ראיה מאבנים גדולות וברכות וקללות שמנה הבה"ג, והרמב"ם (בשורש ג) השיג שאלו מצוות לשעה, והרמב"ן השיב שהעניין של מצוות אלו קיים לדורות (כתיבת התורה וקבלת התורה). ומכאן שהרמב"ם לא סובר חילוק זה.

[ק] כלי המקדש פ"א ה"ה.

[קא] שם הי"ח.

[קב] פ"ד ה"א.

[קג] מטה אהרן צנצנת המן שמן המשחה = תורה תורה תורה (ממוצע כל אחד) = יג פעמים מצוה.

[קד] פ"ט מ"ב.

[קה] כן הוא בתרגום הרב קפאח. ובנוסח הישן בדפוסים "אין עושין שמן המשחה עד שיכלה זה שעשה משה", ולפי זה אין מקום למה שנבאר בפנים שלו יצויר שיחסר מעט מהשמן של משה ניתן לעשות שמן נוסף (ולא "עד שיכלה"), אבל הרב קפאח כתב שזו טעות בתרגום.

[קו] פ"א מ"א.

[קז] מה שמבואר כאן קרוב למה שמובא בחידושי הגרי"ז לכריתות ה, א. וראה חידושי הגר"ח שם.

[קח] כמבואר בהלכות בית הבחירה ובהלכות מלכים שבנין המקדש היא מצות עשה המוטלת עלינו, ואין רמז ברמב"ם לדברי רש"י ותוספות שהמקדש ירד משמים, ואכמ"ל.

[קט] ראה הלכות פרקים יא-יב, שנראה שהרמב"ם 'מצייר' את מלך המשיח כקיום המצוה המוטלת עלינו להעמיד מלך.

[קי] ראה הלכות סנהדרין פ"ד הי"א.

[קיא] ראה פירוש המשנה פרה פ"ג מ"ב.

[קיב] ספר המצוות מ"ע קפז.

[קיג] ובהלכה ד כתב הרמב"ם "העושה שמן המשחה כמעשה הזה... במזיד חייב כרת בשוגג מביא חטאת קבועה... והוא שיעשה אותו להמשח בו אבל אם עשהו להתלמד או ליתנו לאחרים פטור". ואילו לגבי הקטרת כתב (כלי המקדש פ"ב ה"י) "עשאה להתלמד בה או למוסרה לציבור פטור", ופירשו האחרונים את שינוי הלשון שבשמן המשחה אין מציאות של "מסירה לציבור" שהרי לא יהיה לזה דין שמן המשחה כלל (אור שמח ועוד), ובזה מיושב מה שהתקשו התוספות שנזכרו לעיל הערה ט.

[קיד] עונש יא.

[קטו] סנהדרין מא, א.

[קטז] משנה סוטה פ"ט מ"ט.

[קיז] תיקוני זוהר סט.

[קיח] קידושין מא, א.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com