חיפוש בתוכן האתר

שפ"א שופטים - י' אייר תש"פ – "ירא את הוי' בני ומלך" הדפסה דוא

בע"ה

י' אייר תש"פ

"ירא את הוי' בני ומלך"

שפ"א שופטים

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א [א]

השפת אמת[ב] מאריך להסביר כי מצות מינוי מלך – ש"אימתו עליך"[ג] – נועדה להחדיר באדם יראת שמים. לכן, זו מצוה 'דיעבדית' – אילו היתה בנו די יראת שמים (כמלך עצמו, ש"אין על גביו אלא ה' אלהיו"[ד] וכל יראתו באה מלימוד התורה) לא היינו נזקקים למלך ו"עלובין בני אדם שצריכין ללמוד יראת ה' מיראת בשר ודם" (לכן הוכיח שמואל את העם כששאלו מלך). "מלכותך מלכות כל עֹלמים"[ה] – זו התכלית של כל מלך, כאשר ממלכי ישראל זוכים ליראת הרוממות (מתוך ההכרה בבחירת ה' במלך) וממלכי אומות לומדים יראת העונש.

שלש בחינות המלך שנזכרות כאן – מלך גוי, מלך ישראל ומלך מלכי המלכים הקב"ה – הן כנגד הכנעה-הבדלה-המתקה: יראת העונש ממלך גוי היא הכנעה, כשתוספת הכנעה באה מההכרה ש"ירדנו עשר ירידות, לא זו [בלבד] שצריכין מלך בשר ודם, עוד משתעבדין למלכי אומות ואפילו לעבדי המלך בשר ודם". יראת הרוממות ממלך ישראל – מתוך הרגשת בחירת ה' בו, המבדילה אותו משאר העם – היא הבדלה. יראת ה' עצמו היא המתקה – "יראת הוי' לחיים"[ו].

השפ"א ממשיך כי סימן יראת הרוממות היא שהיראה נופלת גם על אחרים, וכך ראוי להתקיים בכל ישראל שהם בני מלכים[ז] ומלכים[ח] – "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך ויראו ממך"[ט]. כך נדרש[י] הפסוק "ירא את הוי' בני ומלך"[יא] על אברהם אבינו שבזכות ש"ירא את הוי'" – קראו אדון והמליכו על כל העולם – נקרא "מלך". באמת, "ועמך כֻלם צדיקים"[יב] ועליהם נאמר "במי נמלך? בנשמותיהן של צדיקים"[יג] – הם הסבה למלכות ה' בעולם (בעצתם הטובה לברוא את העולם) ולכן הם עצמם מלכים. והרמזים: "ירא את הוי'"[יד] עולה אברהם-יצחק-יעקב, האבות שהמליכו את ה' בעולם (וגם ראשי התיבות מכוונים: "ירא" כנגד יצחק, שמדתו גבורה-יראה; "את" לשון ריבוי כנגד אברהם, שמדתו חסד; "הוי'", שם הרחמים-התפארת, כנגד יעקב)[טו]; במי ר"ת במלך ישראל ובגימטריא בן (כל ישראל בני מלכים, "ירא את הוי' בני"); ו"במי נמלך" בגימטריא בכל, מכל, כל (שנאמרו בשלשת האבות[טז] שהמליכו את ה').

 



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] תרס"ד. וזה לשונו:

בפסוק אשימה עלי מלך כו' שום תשים כו'. ובמד' אין דנין את המלך מלפניך משפטי יצא שאין ברי' דן את המלך אמר הקב"ה אני חשבתי שלא יהי' עליכם אימת מלכות כו'. דהנה מינוי המלך הוא בעבור שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו. אבל אם היו יראים את ה' לא היו צריכין מלך. וה' אלקיכם מלככם. אבל כשחסר יראת ה' צריכין מלך כמ"ש יהי מורא שמים עליכם כמורא ב"ו. עלובין בני אדם שצריכין ללמוד יראת ה' מיראת ב"ו. וע"ז כתי' ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה מה שצריכין ללמוד יראת ה' מיראת אנשים. ולכן המלך קיבל יראת ה' רק מן התורה כמ"ש וקרא בו כו' למען ילמד ליראה את ה'. וכן היו מוכנים כל בנ"י להיות יראת ה' על פניהם מתוך התורה. ולכן העמדת המלך הוא מצוה ומ"מ הוכיחם שמואל הנביא ע"ה במה שביקשו מלך כי אם הי' יראת ה' בלבם לא היו צריכין מלך. רק אם רואים שחסר להם היראה ואמרת אשימה עלי מלך. אז היא מצוה כדי לקבל יראת ה' מתוך יראת המלך. כי באמת מלכותך מלכות כל עולמים. וכל שם מלך הוא בעבור שמתוך יראתו באין ליראת ה'. ואיתא בגמ' לעולם ירוץ אדם לקראת מלך ואפי' מלכי האומות שאם יזכה יבחין כו'. פי' שמכל יראת מלך באים ליראת ה' אבל אין כל הסיבות שוין כי ע"י מלכי אומות באים ליראת העונש. אבל ע"י מלכי ישראל באין ליראת הרוממות מצד כי בחר בו ה' הי' נופל אימת המלך על האדם ומזה בא ליראת הרוממות של הקב"ה וב"ש. וכמה ירדנו עשר ירידות לא זו שצריכין מלך ב"ו עוד משתעבדין למלכי אומות ואפי' לעבדי המלך ב"ו. וכולי האי ואולי נזכה להיות מורא שמים עלינו כמורא ב"ו. והנה באמת בנ"י נק' בני מלכים. כי כל איש ישראל צריך להיות עליו יראת הרוממות עד שממנו יפול יראת ה' גם על אחרים כמ"ש וראו כל ע"ה כי שם ה' נק' עליך ויראו ממך. וכ"כ ירא את ה' בני של הקב"ה בפי כל ברי' כמ"ש בעבור אברהם שקראך ומלך דרשו חז"ל על אברהם אבינו  ע"ה שירא אותי אדון בעולם לכן נק' מלך כי זה שמקבלין ע"י מלכות ועשיתיו מלך ובו נתקיים הדבר בשלימות שהקריא שמו שמים הוא נקרא מלך.

[ג] כתובות יז, א (ובכ"ד).

[ד] הוריות ט, א.

[ה] תהלים קמה, יג.

[ו] משלי יט, כג.

[ז] שבת פי"ד מ"ד.

[ח] מובא בשם הירושלמי. ראה זהר ח"ב כו, ב; ח"ג כח, א; שם רכג, א.

[ט] דברים כח, י.

[י] במדבר רבה טו, יד.

[יא] משלי כד, כא.

[יב] ישעיה ס, כא.

[יג] ראה בראשית רבה ח, ז.

[יד] "ירא את הוי'" במילוי עולה "בראשית ברא אלהים" – סוד "ראשית חכמה יראת הוי'" (תהלים קיא, י).

יש בתנ"ך רק עוד פעם אחת "יְרָא את הוי'" (בלשון ציווי), גם היא במשלי (ג, ז) – "ירא את הוי' וסור מרע". "ירא את הוי' וסור מרע" ו"ירא את הוי' בני ומלך" עולה ז"פ רפח.

[טו] כל הפסוק "ירא את הוי' בני ומלך עם שונים אל תתערב" עולה ז"פ משה (השביעי-החביב) – גילוי ניצוץ משה (בו נאמר "ויהי בישֻרון מלך") בכל אחד מהאבות, החל מהאמור באברהם "שכרך הרבה מאד" (בראשית טו, א וראה ספר הליקוטים עה"פ ומגלה עמוקות ואתחנן אופן פו ובכ"ד).

[טז] סוטה ה, א (ובכ"ד).

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com