חיפוש בתוכן האתר

ז אייר תשס"ט - שלשים לקדוש שלמה נתיב הי"ד - דף 5 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
ז אייר תשס"ט - שלשים לקדוש שלמה נתיב הי"ד
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
כל הדפים

תפארת: "איש חלק"

הפירוש השלישי זה התפארת, בחינת יעקב אבינו. איזה חלק כתוב בפירוש אצל יעקב אבינו? עד כאן הסברנו לשון חלק, או עמך או עליך (עמך = עליך = 130 = ה פעמים הוי' ב"ה, בסוד ה חסדים, כשחולק עמך, ו-ה גבורות, כשחולק עליך), אבל זו אותה משמעות בעברית, אותה משמעות יסודית של השרש חלק. בדרך כלל המדקדקים אומרים שבשרש חלק בלשה"ק יש שתי משמעויות (שני "ענינים" בלשון הרד"ק בספר השרשים) – או חלקים או חלקלקות. יש רק פסוק אחד בתנ"ך בו מופיעות שתי המשמעויות יחד – "בחלקי נחל חלקך" (המלה האמצעית, נחל, קשורה לשרש חלק – כפי שיתבאר לקמן). יעקב אמר על עצמו "ואנכי איש חלק". חלק זה הכשר של רבנות, גלאט כושר. מי המציא את ההכשרים, שיש שבטים וכל אחד עם ההכשר שלו? זה יעקב אבינו (עליו לא צריך הכשר). הוא אומר – עשו הוא שעיר, ואני צעיר אבל אני חלק.

שע נהורין

חלק זה בלי שערות – שעיע (תרגום "ואנכי איש חלק" – "ואנא גבר שעיע". איש חלק גבר שעיע = ח פעמים חלק, חלק אחד מפורש ועוד ז פעמים חלק, יחס של אז!). השרש של חלק זה הוא בגילוי שעשע נהורין, שע = שלם (על יעקב דווקא נאמר שמטתו שלמה, בחינת שלמה המלך, "הנה מטתו שלשלמה", וד"ל), מקום בלי שערות, שבסוד הדיקנא זה תיקון "ואמת", אור הפנים, כי "ז"א בעתיקא אחיד ותליא" – ז"א זה בעיקר תפארת, יעקב, ושרשו בתיקון "ואמת", "תתן אמת ליעקב", שזה המקום שבלי שערות, שע נהורין, מלשון שעיע, התרגום של חלק (חלק שעיע = "תן חלק [לשבעה וגם לשמונה]"). "איזה היא דרך ישרה שיבור לו האדם? כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם". זו מדת יעקב אבינו. דרך ישרה זו דרך חלקה. שערות זה צמצומים. אם אין שערות הכל בהיר, הכל מאיר, הכל חלק – "הולך נכוחו".

חלק וחלקלקות

אם כן, החידוש השלישי של "חלק אלוה ממעל ממש" זה לרשת ולקבל את התכונה הזאת של יעקב. הכל זה תכונות של הקב"ה בכבודו ובעצמו, אבל הוא נותן את כל הכחות האלה לנשמה היהודית, לנפש האלקית. נותן לך ולי את הכח להיות חלק. לפעמים חלק, חלקלקות, זה לא טוב, זה אפילו כמו חנופה – "חלקו מחמאות פיו" (כאשר המחמאות מחליפות את המחאות הנדרשות, כנ"ל בפירוש הגבורה וכדלקמן עוד). יש חלק מאד לא טוב, אבל יש חלק שהוא טוב מאד, גלאט כשר. כמובן שאנחנו צריכים להזדהות עם החלק של הקדושה, אבל "את זה לעֻמת זה עשה האלהים", כמו שיש חלק קדוש יש גם חלק מאד טמא – אנשים שעושים את עצמם חלקים ומדברים חלקלקות (וכן: חוץ מ"איש חלק" יש בתנ"ך גם את "ההר החלק"; בין הרי גריזים ועיבל, הר עיבל הוא "ההר החלק", ועליו ניתנה הקללה). אז יש לנו פה את הפירוש השלישי, כנגד "ואנכי איש חלק" – יעקב אבינו. בלי צמצומים, הכל גלוי, הכל חלק.

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com