כג חשון תשס"ז - מסכת בבא קמא - שיעור ג - דף 3 |
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL תיקון גניבת גביע יוסף סיפור מז"ח של גניבת כוס הכסף מהמארח יש בה קשר ברור לסיפור גניבת גביע הכסף של יוסף – 'גלגול' של הסיפור שבא לתקן. המארח, בעל הגביע, הוא יוסף. בסיפור יוסף בנימין לא גנב, אך יוסף לא חשד בו סתם – יש לו שרש של גניבה, שבא מאמו רחל ובהיותו שבט חטפן – ובגלגול הזה הוא הגנב. בנימין כנראה הזדהה עם מה שהאשימו אותו – זה שרש פסיכולוגי עמוק, שלפעמים לא עשית משהו ומאשימים אותך, ואתה מזדהה (לפי דרך הבעל שם טוב תמיד צריך להזדהות). שם יהודה הגן על בנימין מפני יוסף – שם הוא במס"נ ובתוקף מגן על בנימין. האם יהודה חשב שבנימין גנב? לא ברור – ודאי לא היה חשוף שזה תרגיל של יוסף. שם אצל בנימין, כי בפעם ראשונה לא נגנב הגביע, ורק כאשר בנימין בא הוא נגנב. נראה שעפ"י פשט כן חשדו שזה נכון ובנימין גנב. אך יהודה, בגלל השבועה, מסר נפשו ואמר שהוא אכן גנב אך אני מוכן להחליפו. בסיפור התיקון של מז"ח, כשבנימין גונב באמת, מי שחש זאת בטביעות עין זה לכאורה יהודה – שמרביץ לו עד שמודה. כך הצטייר אצלי, אבל אפשר להתווכח על זה. הצטייר שהמארח הוא יוסף ומז"ח הוא יהודה והתלמיד הגנב הוא בנימין (אפשר לומר גם שלא חשד בפעם הראשונה – שתמיד רגיש ויודע את האמת). מה שיהודה עושה בסוף זה לתקן את בנימין. נאמר זאת בגדול: משיח בן יוסף לא מסוגל לתקן את הגנבים, רק משיח בן דוד. משיח בן יוסף יותר מדי קרוב לגנבים – הוא אח מהאם – ומי שיכול לתקן אותם זה משיח בן דוד, בחינת יהודה, וזה המז"ח שלנו. לפי זה, כל הסיפור מחזה של גלגולי נשמות – כל גלגול מברר את הקודם.
|
האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב
התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד