חיפוש בתוכן האתר

מענות ותשובות (2) - חדש אייר ע"ח הדפסה דוא

 

בע"ה

חדש אייר ע"ח

מענות ותשובות (2)

תשובות לשאלות במייל

מאת הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

א. כשרות הפאה

[מענה לשואלת שערערה על הנוהגות לחבוש פאה נכרית:]

לדעתך יש שתי בעיות בפאה – שער תקרובת ע"ז וחוסר צניעות.

התשובה לדבר הראשון: שלחת מכתב מהרב לאו שאין היום חשש ע"ז (וכן לבי אומר לי שאין חשש ע"ז).

התשובה לדבר השני: מוסכם שהפאה צריכה להיות צנועה (לא ארוכה ופרועה וכו'), והראיה שפאה כזו אכן צנועה היא מנשים צדקניות ביותר ("מנהג ישראל תורה") שלובשות פאה.

כל טוב!

ב. חתן וכלה – חסדים וגבורות והשינוי מלפני החתונה לאחריה

[מענה לשואלת שנמצאת בשידוך ומתלבטת אם היחס הקיים בין האופי שלה והאופי של הבחור יהיה נכון ביחסי איש-אשה אם יתחתנו בע"ה:]

אחרי החתונה הכל מתאזן (ואף מתהפך). אכן כתוב שלפני החתונה הבת היא יותר גבורות וכשהיא מתחתנת הגבורות מתמתקות.

בעולם החיצוני מקובל לתאר את האיש, הגבר, כבעל גבורות, ואת האשה, הרכה, כבעלת חסדים. אבל לפי הקבלה האמיתית ונהפוך הוא – "זכר חסדו", האיש הוא החסד (המשפיע) ובנין המלכות, האשה (המקבלת), מן הגבורות. כך ראוי להיות, וכנ"ל כאשר מתחתנים ובונים יחד בית נאמן בישראל מיוסד על יסודי התורה והמצוה הכל מתאזן ומתמתק, בסוד ה"מתקלא" של ספרא דצניעותא, כאשר "אשגחן אפין באפין" (מביטים אחד בשני "פנים בפנים", כל אחד עם רצון פנימי להתחבר לבן/בת זוגו באהבה ואחוה שלום ורעות).

תבשרי בשורות טובות.

ג. "כי בהן ימצא מרגוע לנפשו"

שאלה

יש אצלי פריחה בעור שאיני מוצאת לה מענה טבעי (רק משחה חריפה). ראיתי מה שהרב ענה שנגעים בעור קשורים למחשבות שליליות על הזולת. איני מרגישה שזו הבעיה אצלי – מה כדאי שאעשה?

תשובת הרב

ברכה לרפואה שלמה מן השמים במהרה. עליך להיות רגועה ושמחה. תלמדי כל יום את התניא היומי בעיון לפי ערך (יש לקוטי ביאורים על התניא) ולפני הלימוד תחזרי על המשפט שבהקדמת התניא: "כי בהן ימצא מרגוע לנפשו ועצה נכונה לכל דבר הקשה עליו בעבודת ה' ונכון יהיה לבו בטוח בה' גומר בעדינו". תבשרי בשורות טובות!

ד. מענה לבן נח

שאלה

הרב היקר, אני בן נח מקזחסטן. בעזר ה' יש לנו קבוצה של בני נח תחת פיקוחו של רב מהארץ ואנחנו לומדים שבע מצוות על פי ספרו של הרב... יש לנו פעם בשבוע תפילה משותפת יחד עם לימוד תורה על פי ספרך "הניצוצות מהעמקים". לכאורה הכל טוב. יש לנו הלכה על שבע מצוות, יש לנו ספר תפילה, יש לנו ספרי השקפה של הרב.. שגם כותב פירושים לתורה מיוחדים לבני נוח. לכאורה זה אמור להספיק. אפשר להיות מרוצה ולזרום עם זה ולשמוח להזדמנות לשבת בבית ה', בבית הכנסת, ולהינצל ממים הזדונים של העולם הזה.

הסיבה שאני פונה אליך, שכל הידיעות שאנו מקבלים נשארות ברמה שכלית בלבד, ובמשך הזמן זה מתקרר. יש לא מעט אנשים שהלבבות שלהם לא נדלקו מהרעיון של עבודת הבורא בתור "בן נח", הם מאבדים את הענין וחוזרים לדתות הקודמות שלהם, או בכלל מאבדים עניין בכל דבר רוחני. נוסח התפילה, ללא הבנה עמוקה ועבודת כוחות השכל וחיבור של הרגש, הופך להיות סתם אוסף מילים יפות שלא מביא לחיי אמונה פעילים.

הרעיון של "המהפכה הרביעית", הפותח לאינו יהודי גישה לעומקים של התורה, הפיח תקוה, ואני (למרות ההגבלה שהרבנים שלנו מגבילים) התחלתי ללמוד תניא עם הפירושים, ומצאתי שם מה שיכול להדליק את אש האמונה בלב של בן נח. בהמשך התחלתי לחלוק זאת עם שאר חברי קהילתנו, קהילה של בני נח, וגם הם התחילו לקבל כוחות ועידוד של החכמה והאור שמגלה אדמו"ר הזקן. נהיה לנו ברור, שללא האור הזה של חסידות אי אפשר לדבר על יציבות והתפתחות של תנועת בני נח.

רבים אומרים לי שעם הרצונות כאלה עלי להתגייר, אך איני יכול לעזוב את החברים שלי ואת הקהילה של בני נח, כי הדבר יוכיח לכולם ש"שבע מצוות" הן רק שלב מקדים לגיור. ואז הרעיון של הבורא ביחס לאומות העולם מאבד כל משמעות, ויתכן שהוא מצפה ממני שאעסוק בפיתוח התנועה הזו של אינם-יהודים, דבר שדורש להיות בפנים, ולהרגיש את הצרכים ואת המשימות, ודורש חשיבה חוץ מהקופסא, ולנצל את כל הכוחות!

כמובן שבזמן הזה אין לנו אדם בסדר גודל של הרבי, שיכול לקחת על עצמו את הסיכון ואת האחריות ויוכל להתיר לבני נח ללמוד חסידות וקבלה, אך באופן כזה או אחר המעינות של בעל שם טוב כבר הגיעו החוצה, חוץ לתחום של העם היהודי . חוץ מזה, כידוע, השרלטנים למיניהם מנצלים את הרעיונות של הקבלה בין אינם יהודים, ומתעים את הרבים, מה שגורם נזק רציני למוח ונפש.

אף אחד חוץ ממך אינו מסוגל לקחת את התהליך הזה תחת פיקוחו ולעשות בזה סדר!

הרעיונות של בורא יחיד, גילוי התוכנית הכוללת של הבריאה, והרבה פרטים של השליחות הפרטית של כל אחד ואחד במשימה הכללית, בנית דירה לבורא בעולם שלנו, מוטיבציה עמוקה לקיים את מצוותיו ושיתוף פעולה עם העם היהודי – כל אלה דורשים ביסוס מפורט והוכחות חותכות כדי להעביר אותם לעוד אנשים, שלא יאמינו למילים כלליות וסיסמאות, אם אין בכך את הלוגיקה הפנימית.

כל פועל אפילו הכי פשוט שחופר תעלות, הרבה יותר יעיל כשהוא יודע למה ולאן הוא חופר, מהו היעד הסופי והחשיבות של תרומתו.

עם הרבה כבוד אליך,

תשובת הרב

מאד שמחתי לקבל את מכתבך. ברור לי, ללא שום צל של ספק, שהגיעה העת להפיץ את פנימיות תורתנו הקדושה בין העמים, שכולם יכירו בבורא האחד יחיד ומיוחד ויתלהבו לעבדו בשמחה בכל כוחות הנפש המודעים, שכל רגש ומעשה. דבר זה הוא עיקר המפתח לגאולה (וגם עם ישראל יתעורר בתשובה מכך, כמו שמתאר הנביא את פנית הגוים לבני ישראל, "בית יעקב לכו ונלכה באור ה'").

כמובן, אם אחדים מבני נח הרציניים ירצו להתגייר צריך לעודד אותם ולעזור להם לשם כך. אך השאיפה צריכה להיות יצירת חברה מאוזנת של ארבע דרגות (כנגד ארבעה עולמות וכו') של:

א.    יהודים מלידה

ב.     גרי צדק (המצטרפים לגמרי ליהודים מלידה, בסוד "תרין ריעין דלא מתפרשין לעלמין")

ג.      בני נח שהם חסידי אומות העולם (וראויים להיות גרי תושב בארץ ישראל בזמן הגאולה)

ד.     שאר אומות העולם, אותן עלינו לחנך להיות חסידי אומות העולם

שתי הדרגות הראשונות הן בסוד "הנסתרֹת להוי' אלהינו" ושתי הדרגות האחרונות בסוד "והנגלֹת לנו ולבנינו" (הגם שפשט הפסוק הזה מדבר לעם ישראל, בשעה שנכנסו לארץ ישראל, כך ניתן לפשט אותו, בזמן הזה, לכללות האנושות העומדת להכנס לימות המשיח, לקבל אחריות אחד לשני ללכת בדרך ה', "באור הוי'").

 



[א] לתשומת לב – מדובר במענות פרטיים לשאלות מסוימות ולשואלים מסוימים בהקשר מסוים. הדברים לא נאמרו ולא נערכו כתשובה לרבים, והם מתפרסמים כ"לחם חם ביום הלקחו" בשל הענין והלימוד שיכול להיות מהם כהשראה לרבים.

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com