חיפוש בתוכן האתר

ברית שניאור-זלמן שי' בר שלום - א' אדר ע"ח – כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

א' אדר ע"ח – כפ"ח

שניאור-זלמן בסוד פורים

ברית שניאור-זלמן שי' בר שלום

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

מזל טוב מזל טוב! משנכנס אדר מרבים בשמחה – שמחת פורים. נאמר כמה מילים על הקשר בין השם של הרך הנימול, שניאור זלמן, לחג פורים:

זלמן – "שבע ועשרים ומאה מדינה"

הדבר הראשון הוא השם זלמן. כמה שוה זלמן? [127] בדיוק מספר המדינות של אחשורוש ואסתר. ידוע שכאשר הציבור נרדם מהדרוש של רבי עקיבא הוא אמר שתבוא בתה של שרה אמנו שחיה 127 שנים ותמלוך על 127 מדינות וכולם התעוררו. יש סגולה מיוחדת ב-זלמן לעורר את הצבור – 127 מדינות של אסתר המלכה, בת-בתה של שרה אמנו, היהודיה הראשונה, שחיה 127 שנים.

קריאת מגלה פעמיים – שני-אור

שניאור הוא אור, "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר כן תהיה לנו". כתוב ש"'אורה' זו תורה" ולגבי פורים היינו קריאת המגלה – התורה של פורים, מקרא מגלה. יש ארבע מצוות עיקריות כנגד הלשונות אורה-שמחה-ששון-יקר – "אורה" היא מקרא מגילה, "שמחה" היינו שמחת המשתה עד דלא ידע, "ששון" הוא משלוח מנות איש לרעהו ו"יקר" היינו מתנות לאביונים, שהרמב"ם כותב שהיא המצוה הכי חשובה ויקרה בפורים.

אדמו"ר הזקן, על שמו נקרא הרך הנימול, כותב שאורה-שמחה-ששון-יקר הן כנגד י-ה-ו-ה. אנחנו רוצים בנין מלכות, על ידי מצות מתנות לאביונים, ה"יקר" במצוות פורים – להרים שכינתא מעפרא. כאשר נותנים מתנה לאביון פועלים תחית המתים, "הקיצו ורננו שוכני עפר"[ב].

"אורה" הוא מקרא מגלה ושניאור הוא שני-אור – את המגלה קוראים פעמיים. את כל המצוות מקיימים פעם אחת – משתה אחד, משלוח מנות כולל שתי מנות לאיש אחד, בפעם אחת, ואפילו מתנות לאביונים צריך לתת לשני אביונים בשביל לקיים מצוה אחת ואפשר לתת לשניהם בזמן אחד. אבל את המגלה קוראים פעמיים בזמנים שונים, פעם בערב ופעם בבקר ("ויהי בימי אחשורוש" צריך לקרוא פעם ב"ויהי ערב" ופעם ב"ויהי בקר" – "בימי" = "ויהי... ויהי", "ויהי בימי" "ויהי ערב ויהי בקר" = 729 = 27 ברבוע, 3 בחזקת 6 כו'. "ויהי בימי אחשורוש הוא אחשורוש", אחשורוש של ערב ואחשורוש של בקר, ועוד "ויהי ערב ויהי בקר יום אחד" = 4 פעמים 613), שני-אור.

כל מצוות פורים בסוד שניאור

בכל אופן, שניאור הוא לשון אורה, שבפורים היינו מקרא מגלה, אבל איפה המצוות האחרות – שמחה וששון ויקר? בתוך המלה שני. ש היא שמחה, ה-נ היא ה-נ של ששון (כי ה-ש כבר של שמחה) וה-י היא של יקר. עם כן, כל האורה-שמחה-ששון-יקר נמצאים בתוך שניאור, כל מצוות פורים – המגלה, סעודת החג (המשתה), משלוח מנות ומתנות לאביונים.

אם כן, שניאור-זלמן מכסה לנו את כל חג פורים. מאד מתאים שבראש חדש, "משנכנס אדר מרבין בשמחה", שמחת פורים, יש עוד שניאור זלמן בעולם. לחיים לחיים, הרבה שמחה, שבזכות השמחה תבוא הגאולה – משיח אותיות יִשמח ויְשמח, שיהיה שמח וישמח את כולנו. לחיים לחיים.

ברכת שהחיינו על מצוות פורים

עוד ווארט להשלים: הרביים אמרו ש-זלמן אותיות לזמן. מתי אומרים "לזמן"? בברכת שהחיינו. אומרים "שהחיינו" רק על מצות מקרא מגלה, לכן האור של שניאור – אור המגלה – סמוך לזלמן. בכל אופן, צריך לכוון ביום – ב"שהחיינו" על מצות מקרא מגלה ביום – גם על שלש המצוות האחרות. שיהיה "לזמן הזה" תיכף ומיד ממש, משיח נאו.



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

[ב] לכל תוכן פסקה זו ראה הקלטת ל' שבט ש"ז (והנסמן שם).

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com