חיפוש בתוכן האתר

רמ"ח אותיות (קמז) - ליל שבת קדש פרשת נח ע"ח – כפר חב"ד הדפסה דוא

בע"ה

ליל שבת קדש פרשת נח ע"ח – כפר חב"ד

רמ"ח אותיות (קמז)

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

אות קמז: ירידת גשמים על ידי שפלות

נגנו ידיד נפש, מנוחה ושמחה (חב"ד).

הרב התעניין באחד הבחורים שחזר מהרבי מתשרי.

"חלש לבי'" ו"חלש דעתי'"

קמז. שמעתי מהנ"ל [ר' הלל] ששמע מחמיו [צריך לברר מי זה חמיו, מעניין מה הוא עשה אצל אדמו"ר הזקן, הרי הוא לא היה חסיד חב"ד.] שנכח בעת ישבו הצ"צ ור' נחמיה מדובראוונע בבית אדמה"ז ונכנסו ב' אנשים לאדמוה"ז לבקשו שיעורר רחמים רבים למטר שזמן רב לא היה [כמו עכשיו, שאם לא יורד מטר צריך לעשות תענית.] ובאם עוד זמן מעט לא יהיה ישארו עניים ר"ל. ולא ענם דבר.

ויכנסו להצ"צ ויבכו לפניו וסיפרו לו שגם מעות אחרים שבידם יכלו לאבד על ידי זה וח"ו לא יהיה להם במה לפרוע [כנראה שהם לוו מאחרים ולא רצו להפסיד גם את זה.]. ואמר להם הצ"צ בתענית כ"ד ע"ב רב פפא גזר תעניתא ולא אתא מיטרא חלש לבי' [כאן כתוב "חלש לבי'" ובהמשך "חלש דעתי'". "חלש לבי'" הכוונה חולשה גשמית, ו"חלש דעתי'" הכוונה לחולשה רוחנית.] שרף [הכוונה אכל, מעניין שכתוב "שרף".] פינכא [כף] דדיסא ובעי רחמי [רב פפא אכל בשביל שיהיה לו כח להתפלל.] ולא אתא מיטרא א"ל רב נחמן אי שרף מר פינכא דדיסא אחריתא הוה אתי מיטרא [רב נחמן אמר בציניות. לכאורה אסור לבזות תלמידי חכמים, אבל רב נחמן עשה זאת כדי לעורר את רב פפא, כמו שנראה בהמשך.] חלש דעתי' ואתי מיטרא ע"כ [כאן עיקר הנקודה: הענין של "חלש דעתי'" הוא הדבר שגרם לכך שירדו גשמים – חלישות הדעת של רב פפא ולא התפלות. הסיפור הזה בתענית נמצא בתוך רצף של סיפורים של "חלש דעתי'". יש גם בעוד כמה מקומות בש"ס. דיברנו בענין כמה פעמים, להסביר כל פעם מה הכוונה של "חלש דעתי'" באותו הקשר.].

שרב פפא לא היה שייך כלל לגשמיות ולא שייך לבקש רחמים ע"י וכשרב נחמן עורר לבבו אתא מיטרא וכן כאן שאאזמו"ר לא שייך לגשמיות לכן אינו שייך לבקש רחמים רבים והעצה לעורר את לבבו.

אדמו"ר הזקן ורב פפא

דיברנו פעם על היחס בין רבותינו נשיאנו לבין האמוראים והתנאים – אדה"ז אמר על הבעש"ט שיש לו השכל של אביי, ומעניין שאדמו"ר הזקן דומה כאן לרב פפא. רב פפא היה גודד תמרים ורואים שכן היה שייך לגשמיות. בכלל, מה הכוונה "לא שייך לגשמיות"? שהוא מתנתק מהגשמיות, כמו שכתוב בתניא שצדיק גמור מואס ברע בתכלית. [למה זה טוב שהצדיק לא שייך לגשמיות?] לצדיק טוב ככה, אבל לעם פחות טוב, כי הם צריכים רבי שיהיה שייך לגשמיות בשבילם, כמו שרואים פה:

ויאמר אנו עתה בי"ד ויקראו להמשרת ר' ליב ואמרו לו שילך לאדמו"ר הזקן ויאמר לו שיחוס על ישראל. ואם אינו רוצה לא יקבל על עצמו להיות ראש ישראל ואם אינך הולך לאדמו"ר הזקן תדע שהננו בי"ד של מטה ומצוותינן לך. ויבהל ר' ליב מאוד ואמר אוי לי אם אומר ואוי לי אם לא אומר ויכנס לאדמו"ר הזקן והיה ירא לפצות את פיו. וא"ל אדה"ז הלא תחפוץ לדבר מה. וענה הם כפוני ואמר כנ"ל. ויחלוש דעתו ויפלו פניו וישען על ידיו הק' ב' וג' פעמים ותכף התקדרו השמים עבים וירד מטר כו'. אח"כ בצאתו ניגש ונשקו להצ"צ על מצחו ויאמר לו דיין קעפל האט דאס גיטאהן כי כן היה ניכר מתנועתו.



[א] נרשם בקיצור נמרץ (מהזכרון) על ידי שומעי השיעור. לא מוגה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com