חיפוש בתוכן האתר

שפ"א עקב - י' אייר תש"פ – פרצוף השמיעה הדפסה דוא

בע"ה

י' אייר תש"פ

פרצוף השמיעה

שפ"א עקב

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א [א]

השמיעה בכל דור ובכל יום

על "והיה עקב תשמעון" [ב] מסביר השפת אמת [ג] כי השמיעה כוללת מדרגות רבות, 'פרצוף' שלם, וגם בדורות הנמוכים (עד לעקב הדורות, "עקבתא דמשיחא") זוכים על כל פנים לעקב של פרצוף השמיעה, דהיינו לעצם קיום המצוות בגשמיות, גם בלי להבין את יסודן וטעמיהן. אפילו שמיעה נמוכה כזו, "עקב תשמעון", גורמת ל"ושמר הוי' אלהיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבֹתיך" והמשך הברכות שבהמשך.

בדימוי מוזיקלי, ה"עקב" של השמיעה היינו הטונים הנמוכים ביותר, הבסים. בס הוא גם לשון בסיס (גם באנגלית: base) – צלילי הבס הם הנותנים את הקצב, שהוא הבסיס של הנגינה (בהקבלת מלודיה-הרמוניה-קצב למושכל-מורגש-מוטבע, כמבואר במ"א). הקצב היהודי הוא עצם קיום המצוות, "המעשה הוא העיקר"[ד] גם ללא הבנה (כשהמלודיה יכולה להתפתח מתוך קצב החיים הנכון). קצב בגימטריא בכל-מכל-כל – טעימת מעין עולם הבא בעולם הזה של האבות[ה], שאת זכותם שומר לנו ה' "עקב תשמעון".

'פרצוף' השמיעה חוזר בפרשה ב"והיה אם שמע תשמעו"[ו], ומסביר השפ"א[ז] שיש לדרוש את הכפילות (על דרך דרשות חז"ל דומות) "אפילו מאה פעמים"[ח] – לשמיעה גוונים רבים, ובכל יום יש לשמוע מחדש, לקבל מחדש עול מלכות שמים (ר"ת שמע למפרע[ט]), כאשר כל קבלה טובה מדביקה את האדם בה' מחדש (והשמיעה הכפולה היא תיקון הנפש, בקבלת התורה, ותיקון הגוף, בקבלת המצוות). בתפלתנו, כפי נוסח האריז"ל, השמיעה-הקבלה היום-יומית מופיע בתחלת התפלה – "הריני מקבל עלי מצות עשה של 'ואהבת לרעך כמוך'", ה"כלל גדול בתורה"[י] המביא "לאהבה את הוי' אלהיכם" (סיום הפסוק "והיה אם שמע תשמעו").

מורשת היראה של משה רבינו

על הפסוק "ועתה ישראל מה הוי' אלהיך שֹאל מעמך כי אם ליראה וגו'"[יא] שואלים חז"ל[יב] "אטו יראה מילתא זוטרתא היא?" ומשיבים ש"לגבי משה" היראה היא אכן "מילתא זוטרתא"[יג]. על הקושיא מה התועלת בכך לכלל ישראל ("שואל מעמך כתיב")[יד] משיב השפת אמת[טו] כי בכל יהודי ישנו ניצוץ משה, ועל כך נאמר "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב"[טז] – המורשה אינה התורה בלבד, אלא גם משה עצמו (מורשה אותיות משה ו-ור של תורה). כשם שה' נותן את עצמו בתורה – "אנא נפשאי כתבית יהבית"[יז] – כך משה נותן את עצמו ב"תורת משה"[יח].

"צוה לנו משה" ראשי תבות צלם – בקבלה הצלם הוא הממוצע המחבר בין האור לכלי[יט], וכאן משה מצוה-מחבר את עצמו אלינו כצלם שבין "תורה אור"[כ] לכלי של ישראל (המורכב מכהן-לוי-ישראל[כא])[כב]. השפת אמת אומר שבמתן תורה זכו ישראל לכך שהיראה תהיה עבורם דבר קטן – הבסיס ממנו מתחילים לעלות, כפי שאמר להם משה "אל תיראו"[כג] – ואף שלאחר חטא העגל אבדנו מדרגה זו, הרי שמשה שומר עבורנו את הכתרים שנטלו מאתנו ומחזיר לנו את כתר-היראה בשבת (וכשם שה' מנחיל-את-עצמו לנו בשבת, "והנחילנו [את] הוי' אלהינו"[כד], כך גם משה), עד ש"עם הארץ אימת שבת עליו"[כה]. כיוצא בכך, על ידי תשובה ("אין 'ועתה' אלא לשון תשובה"[כו]) ועל ידי עיסוק בתורה לשמה[כז] ניתן לחזור למדרגה זו ("ומלבשתו ענוה ויראת חטא"[כח]).

 



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] דברים ז, יב.

[ג] תרס"ד. וזה לשונו:

והי' עקב תשמעון. זו הבטחה כי לבסוף ישובו בנ"י לשמוע אל דבר ה'. גם רומז עקב תשמעון כי השמיעה יש לה כמה מדרגות כי טעמי ויסודי המצות אין להם סוף והשמיעה הגדולה אשר שמעו בנ"י בהר סיני שורש המצות בסודן. אבל גם בכל דור ודור אפי' השמיעה הקטנה שנק' עקב שאין מבינים כלל רק לקיים מצות ה' בגשמיות אפי' בזו השמיעה. אם היא באמת לש"ש. ג"כ מביא הברכה. ואהבך ה"א. וזה עקב תשמעון כו' ושמר לך אפי' בשמיעה השפלה ישמור לך זכות אבות כיון שנמשכין אחר מעשיהם הטובים והסימן כקטן כגדול תשמעון. עוד ירמוז והי' עקב תשמעון כו' ושמר ה"א לך. כענין שכ' עקב ענוה יראת ה' דרשו חז"ל כי יראת ה' עקב לגבי ענוה. כמו כן מתפרש כאן והי' עקב כו' ושמר לך. פי' כל השכר של המצות הוא עקב לגבי עיקר קיום המצות כענין שאמרו יפה שעה א' בעוה"ז בת' ומעש"ט מכל חיי עולם הבא. בודאי מאחר שזה שכר המצות בודאי הפעולה גדולה ביותר מן השכר. וכן צריך להיות אצל האדם העיקר הרצון לעשות דבר ה' וקיבול השכר יהי' טפל אל המצות. ושוב ראיתי כן בס' קדושת לוי ע"ש.

[ו] דברים יא, יג.

[ז] וזה לשונו:

והי' א"ש תשמעו. בגמ' דרשו חז"ל נתן תתן שלח תשלח אפי' מאה פעמים. כמו כן הכא שמוע תשמעו אפי' מאה פעמים כל הקבלות שמקבלין בנ"י עול תורה ומצות בכל יום ויום מביאין את האדם לדביקות ה' לאהבה את ה"א כי זה תכלית כל המצות כמ"ש רצה הקב"ה לזכות את ישראל הרבה להם תורה ומצות. כי כפי זיכוך האדם כך יוכל להתדבק בה' ולאהבה אותו. הרי אמרו וסרתם ועבדתם משאדם פורש מן התורה הולך ומדבק לע"ז. מכ"ש העוסק בתורה ומצות זוכה להתדבק בה"א חיים. שמוע תשמעו הוא להתורה ולהמצות כי האדם צריך לעבוד ה' בנפש וגוף מלבר ומלגאו. והתורה מתקנת הנפש בפנים. והמצות מתקנים אברי הגוף.

[ח] ב"מ לא, א ובכ"מ.

[ט] אבודרהם דיני ק"ש.

[יא] דברים י, יב.

[יב] ברכות לג, ב.

[יג] והרמזים: מילתא = 481 = 13 פעמים 37, מספר השראה של 16. זוטרתא = 623 = 7 פעמים 89 = רוח הקדש וכו'. מילתא זוטרתא = 1104 = 23 פעמים 48 (וכידוע, משה = 23 פעמים 15).

[יד] ראה גם תניא פמ"א.

[טו] תרס"ד. וזה לשונו:

בפסוק ועתה ישראל כו' כ"א ליראה. ואמרו בגמ' אטו יראה מילתא זוטרתא היא אין לגבי משה מילתא זוטרתא. ומקשים שהרי אמר זאת לבנ"י. אך יש בכל איש ישראל חלק וניצוץ מכחו של משה רבינו ע"ה כמ"ש תורה צוה לנו משה מורשה. כמו שהתורה מורשה ויש לכל ישראל חלק בה כן משה מורשה. ובשבת מוריש מרע"ה זאת החלק לבנ"י לכן בשבת אפי' ע"ה אימת שבת עליו כי בשבת הוא מילתא זוטרתא. ואיתא כי הכתרים של הקדמת נעשה לנשמע כולן זכה משה ונטלם ועתיד להחזירם לנו כמ"ש שמעולם על ראשם. ואותו מדרגה שהי' לבנ"י בקבלת התורה ודאי הי' יראה מילתא זוטרתא להם שהרי אמר להם משה אל תיראו. שהיו עתידין לעלות במדרגה למעלה מן היראה. ואותן הכתרים מיוחדים הם לכל בנ"י. והם אצל משה. לכן הוא ראה כי יש להם מדרגות גבוהות אשר היראה להם מילתא זוטרתי. ז"ש לגבי משה מלתא ז' הוא שמדרגות שלהם לגבי משה הוא ראה וידע שהיראה מ"ז להם. ועתה ישראל ועתה לשון תשובה שזה עיקר התשובה לחזור למדרגה הראשונה ואז היראה מילתא זוטרתי היא כנ"ל. וכן ע"י עסק התורה באין לבחי' משה ואז היראה מילתא זוטרתא וכדאיתא ומלבשתו ענוה ויראה להעוסק בתורה לשמה.

[טז] דברים לג, ד.

[כ] משלי ו, כג.

[כב] אם כן, יש כאן שתי דרגות משה – משה שמעל התורה, הנותן עצמו בתורה, ומשה העומד בין התורה ובין ישראל בסוד הצלם – "'משה משה' לא פסיק טעמיה בגוויהו".

[כג] שמות כ, יז.

[כד] תפלת עמידה של שבת.

[כה] ירושלמי דמאי פ"ד ה"א.

[כו] ורמז: ועתה בגימטריא מילתא (זוטרתא).

[כז] תורה לשמה = חן פעמים טוב (תורה ומשה). משה תורה לשמה = 1331 = 11 בחזקת 3 = משיח במספר קדמי וכו'.

[כח] אבות פ"ו מ"א.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com