חיפוש בתוכן האתר

שפ"א נשא - י' אייר תש"פ הדפסה דוא

בע"ה

י' אייר תש"פ

סדר התורה – תיקון הכלי

שפ"א נשא

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

על שילוח הטמאים מן המחנה מביא המדרש[ב] את הפסוק "הגו סיגים מכסף ויצא לצורף כלי"[ג]. מסביר השפ"א[ד] כי ה' ברא כלי במעשה בראשית (בו נזכרים בכל שבת, "זכר למעשה בראשית") אך אחר כך "והארץ היתה תהו" ונתערבו סיגים המכסים את האור הפנימי ובאמצעות "תורה אור"[ה] (הרמוז ב"יהי אור [תורה שבכתב] ויהי אור [תורה שבעל פה]"[ו]) ניתן לברר-לסדר מחדש את הכלי[ז]. הכלי מורכב משלש מדרגות – כהן, לוי, ישראל. המדרגות בנפש (נפשות ישראל) משתקפות גם בשנה (זמן) – בשבת (השייכת לכהן, העובד "בחשאי וברעותא דלבא"[ח]), מועד (זמן שמחה, עבודת הלוי ברננה) וראש חדש (סוד "ישראל מונים ללבנה"[ט]) – ובעולם (מקום) בשלשת המחנות, מחנה שכינה (המיוחד לכהנים), מחנה לויה ומחנה ישראל.

"לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה אלא השלום"[י] והתורה עושה שלום בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה – כנלמד[יא] מהפסוק "או יחזק במעזי יעשה שלום לי שלום יעשה לי"[יב], סוד "הוי' עז לעמו יתן [ו'אין עוז אלא תורה'[יג]] הוי' יברך את עמו בשלום"[יד] – וכך מבררת את הכלי.

השפ"א מוסיף שגם בנפש האדם יש תערובות מצד הגוף והתורה מבררת ומאירה – בסוד "חכמת אדם ['אורייתא מחכמה נפקת'[טו], חכמה אותיות כח-מה, סוד שם מה, בגימטריא אדם, המברר ומתקן את התהו] תאיר פניו"[טז] – ומכח "תורת הוי' תמימה"[יז] לא היה בישראל במתן תורה כל מום (בגימטריא אלהים, הסתר הטבע התוהי, והוא השם האחרון ד-עב שמות, תכלית ההשתלשלות). גם באדם העבודה היא להפריד את עכירות הגוף הגשמי, שיסודו עפר – לגלות ש"לא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה"[יח], כעפר-דומם (אבן דומם נוטריקון אדם) המתאפיין בכבדות ועצלות הראויים לעניני עולם הזה – שלא יאפיל על הנשמה הרוחנית, המורכבת מהיסודות אש-רוח-מים (כנגד נפש-רוח-נשמה)[יט]. כך, בפרשתנו, מופיעה הסוטה, בה גבר החומר-העפר (ותיקונה בעפר מקרקע המשכן), וכתיקון לה[כ] פרשת הנזיר המפליא לנדור ונעשה קדוש בהגברת הצורה על החומר[כא] (עבודה שהרבי התבטא עליה שהיא 'ענינו' המיוחד).

 



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] במדבר רבה ז, א.

[ג] משלי כה, ד.

[ד] תרס"ב. וזה לשונו:

במדרש וישלחו מן המחנה כו' הגו סיגים מכסף ויצא לצורף כלי. דכתיב והארץ היתה תהו כו' היא תערובות פסולת שמכסה אור הפנימי. ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור רומז לתורה שבכתב ושבע"פ שעל ידי התורה מתברר האור מתוך החושך. וכמו כן בכלל בנ"י הם כ'ל'י. כהן לוי וישראל. בנפשות. כמו כן בעולם הי' ג' מחנות מחנה שכינה שמיוחד לכהן. מחנה לוי. מחנה ישראל. כמו כן בזמן שבתות ומועדים ור"ח. שכל זה נעשה בכח התורה שמלמדת איך לברר הכלי שברא הקב"ה במעשה בראשית. לכן שבת זכר למעשה בראשית שהי' קודם שנאמר והארץ היתה תהו. לכן בקבלת התורה לא הי' בהם מום דכתיב תורת ה' תמימה. שהעוסק בתורה מתרפא מן המומים והטומאות. כי גם בנפש האדם עצמו יש בו תערובות מצד הגוף כדכתיב עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים. וזה שורש הד' יסודות. עפר. ויפח באפיו כו' כולל אש רוח מים נר"נ. ואלה (הד') [הג'] יסודות הם בכח הנשמה. אבל הגוף דומם בחי' עפר כי מה שברא הקב"ה בעולם הכל למילף מיני' חכמה לכן העפר יסודו כבד ודומם לרמוז כי אין לגוף טוב משתיקה. שיהי' עצל במעשה עוה"ז. ויסודות הנפש יגברו על הגוף. וזהו בחי' הנזיר כי יפליא שגובר כח הנשמה ונעשה קדוש. והסוטה היפוך זה שגובר הגוף על הנפש. לכן נבדקת בעפר ומים.

[ה] משלי ו, כג.

[ו] בראשית א, ג.

[ז] שלשת השלבים – שבת-תהו-אור – עולים ב"פ "ירידה צורך עליה" (ירידה מהשלב הראשון, השבת בה הכל מבורר, אל התהו וממנו עליה לאור – אור, 207, משקף את ה-שבת, 702).

[ח] זהר ח"ג לט, א-ב.

[ט] במדבר רבה י, א; פסיקתא רבתי פט"ו; מכילתא בא פ"א.

[י] עקצים פ"ג מי"ב.

[יא] סנהדרין צט, ב.

[יב] ישעיה כז, ה.

[יג] שה"ש רבה א, כג.

[יד] תהלים כט, יא.

[טו] זהר ח"ב קכא, א. וראה שם פה, א.

[טז] קהלת ח, א.

[יז] תהלים יט, ח. התמימות היא פנימיות ההוד, מקור כל מחלה כאשר "הודי נהפך עלי למשחית" (דניאל י, ח), אך כאשר ההוד מתוקן מערכת החיסונית מתפקדת ומרפאת (ראה גוף נפש ונשמה פ"ג). "תורת הוי' תמימה" היינו סדר נשים (במדבר רבה יג, טו), סוד "איהי בהוד" (ע"ח שער הכללים פ"א. ובכ"מ), המכונה גם "חֹסן" (ראה שבת לא, א), ומכחה זוכים ל"הוד מלכות" (דברי הימים-א כט, כה) האמור בשלמה, לשון שלמות ותמימות (עם אלף נשים בקדושה – העלאת כל הניצוצות – סוד "האלף לך שלמה").

[יח] אבות פ"א מי"ז. שתיקה בגימטריא בעל תשובה.

[יט] לכן בספר יצירה מופיעים רק היסודות אש-רוח-מים, יסודות עולם היצירה, בהפרדת העפר שהוא יסוד עולם העשיה.

[כ] ראה ברכות סג, א: "למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין".

[כא] הגברת הצורה על החומר = משולש 50, שלמות נ שערי בינה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com