חיפוש בתוכן האתר

שפת אמת ויקרא - אור לכ"ב אדר תש"פ הדפסה דוא

בע"ה

אור לכ"ב אדר תש"פ

הורדת תורה של מעלה לישראל

שפת אמת ויקרא

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

התורה שאחרי החטא – ממשה לישראל

השפת אמת[ב] מסביר כי בעקבות החטא בני ישראל לא היו ראויים לקבל את התורה השמימית שקבל משה בסיני (תורה שבבחינת א רבתי). לכן נאמרו (שוב) דברי התורה באהל מועד בקטנות – "ויקרא" ב-א זעירא (כ"מילתא זוטרתא" ביחס למשה[ג]) – באופן מותאם "לאמר" אותם לבני ישראל. על ירידת משה לקטנות ישראל נאמר "משה נתנבא ב'זה'"[ד] – עבור ישראל מקטין עצמו משה למדרגת "זה", הגימטריא של משה במספר קטן (סוד הקטנות).

כך יש לפרש גם את סוד "בראשית ברא אלהים"[ה] – עבור משה זו תורה 'גדולה', ב-ב רבתי, אך עבור ישראל נדרשת הדרשה של ב מדרגות "ראשית" – בשביל התורה ("הוי' קנני ראשית דרכו"[ו]) ובשביל ישראל ("קדש ישראל להוי' ראשית תבואתה"[ז])[ח], דהיינו תורה המותאמת לישראל. התורה בשרשה היא תורת האצילות, שכאשר ישראל אוחזים בה הרי "ישראל אורייתא וקוב"ה כולא חד" ממש[ט], והתורה המותאמת לישראל היא תורת הבריאה[י], ביחס אליה נכון לומר "תלת קשרין מתקשראן דא בדא, ישראל מתקשראן באורייתא ואורייתא בקוב"ה"[יא].

במקביל, מסביר השפ"א, נמסרה לישראל עבודת הקרבנות כדי שיוכלו לשוב ולהתקרב לה' (התקרבות הנדרשת לאחרי שנפלו ממדרגת "אשרי תבחר"[יב], מדרגתו של משה[יג]). עולה, אם כן, שעבודת הקרבנות שייכת לקטנות מוחין (וכדברי הרמב"ם במורה נבוכים[יד]), ו"כל הקרבנות בטלים לעתיד לבוא"[טו] (עוד לפני "מצוות בטלות לעתיד לבוא"[טז] בתחית המתים[יז]).

ירידת משה וירידת כל נפש

בתורות הבאות מתייחס השפ"א לתהליך החיבור בין מעלה ומטה הנדרש גם בתוך משה עצמו ולעבודת תיקון תוצאת החטא בכל נפש פרטית (מעבר לתוצאת חטא העגל ביחס לכל ישראל) ואומר כי בשניהם מתחולל חיבור מיוחד בשבת[יח]:

בעוד שבהר סיני נכנס משה לענן לארבעים יום[יט], למטה "ולא יכֹל משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן"[כ] – לכן עליו לחבר את חלק נשמתו שלמטה ("משה שלמטה") אל שרש נשמתו שלמעלה ("משה שלמעלה") ולשם כך הקריאה "משה משה"[כא] (המחברת את שתי הבחינות[כב]). קירוב החלק שלמטה אל השרש הוא עבודת הקרבנות, ובשבת נעשה השלום והחיבור – "שבת שלום" – מכח הארת הנשמה היתרה (מן השרש אל החלק)[כג].

בכל אדם, הנפש היא חלק המשתוקק תמיד להשלמה, ולכן "וגם הנפש לא תמלא"[כד]. הצדיקים עולים תמיד "מחיל אל חיל"[כה], עד אין סוף, מוסיפים חיות בנפש ומגבירים אותה על הגוף, ואילו אצל הרשעים נחסרת הנפש – "נפש כי תחטא"[כו] – ומאבדת מכחה לשלוט בגוף ו"על כל פנים צריך האדם להיות בינוני, זה וזה שופטן" (רמז בשפ"א למבואר באריכות בספר התניא, ספר של בינונים). בשבת, בה מאירה הנשמה היתרה, מתחזקת הנפש אצל כולם (והצדיקים, ש"אין להם מנוחה"[כז], זוכים למעין עולם הבא – "מנוחה לחיי העולמים"[כח]), על דרך החיבור שמתחולל אצל "משה משה". עם זאת, יש לומר כי "ירידה צורך עליה"[כט], ואצל בעלי ה"נפש כי תחטא" – עבורם 'מקטין' משה את התורה בחומש "ויקרא" – זוכים אחרי התשובה והתיקון ל"במקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולים לעמוד"[ל] ושרש הנשמה מאיר עוד יותר מאשר אצל הצדיק הגמור.

 

 

 



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] תרס"א. וזה לשונו:

ויקרא א' זעירא. דהנה משה רבינו ע"ה קיבל כל התורה בארבעים יום וארבעים לילה בשמים. א"כ למה נאמר לו פרשיות אלו באהל מועד למטה. רק שבני ישראל לא היו מוכנים לקבל התורה שנאמרה לו בשמים. שהיא בחי' אלף רבתא. וזה הלימוד הי' בקטנות מול מדרגת משה רבינו ע"ה דלגבי' מילתא זוטרתא הוא. וז"ש וידבר כו' לאמר. שהי' זה לימוד לאמר לבנ"י. וז"ש בשבילכם הוא נדבר עמי. באותו שביל והדרך שיוכלו בנ"י לקבל. והנה זה בעצמו ענין הקרבנות. כמ"ש במדרש אשרי תבחר ותקרב. בחירה בחי' משה בחירו. וכן היו מוכנים בנ"י במתן תורה שנבחרו להיות חלק ה' עמו. והם עצמם התורה ממש. כדאיתא אורייתא וקוב"ה וישראל כולהו חד. אבל כאשר נפלנו ממדרגה זו צריכין להתקרבות ע"י הקרבנות. וזה מלה דקיימא בעובדא.

[ג] ברכות לג, ב; תניא פמ"א.

[ד] רש"י במדבר ל, ב (ע"פ ספרי מטות).

[ה] בראשית א, א.

[ו] משלי ח, כב.

[ז] ירמיה ב, ג.

[ח] רש"י לבראשית א, א.

[ט] ראה זהר ח"א כד, א; ח"ב ס, א; תקו"ז תקון ו בתחלתו. ובכ"מ.

[י] ראה פע"ח שער קריאת ס"ת פ"ה.

[יא] זהר ח"ג עג, א.

[יב] תהלים סה, ה.

[יג] ראה תנחומא צו ח.

[יד] ח"ג פל"ב.

[טו] ראה ויקרא רבה ט, ז; כז, יב; תנחומא אמור יד.

[טז] נדה סא, ב.

[יז] תניא אגה"ק כו.

[יח] וזה לשון השפ"א ביחס למשה רבינו:

במד' ברכו ה' מלאכיו ולא כל מלאכיו תחתונים שאינם יכולים לעמוד בתפקידיו של הקב"ה כו'. דהנה כתיב ולא יכול משה לבוא כו' כי שכן עליו הענן כו'. והלא הי' מ' יום ומ' לילה תוך הענן. אבל כתיב משה משה. ומשה שלמעלה היה תוך הענן. ולמטה הוא חלק ממשה שלמעלה. ולכן הי' צריך קריאה מקודם משה משה לחבר משה שלמטה למשה שלמעלה. וב' אלו הבחי' עליונים ותחתונים האדם כלול משניהם. נשמתו שלמעלה יכולה לעמוד. אבל כשנשתלחה למטה היא רק חלק מן הנשמה והשורש נשאר למעלה. ובאמת זה עצמו ענין הקרבנות לקרב החלק שלמטה אל השורש. ולכן בשבת שיש הארת נשמה יתירה. הוא הזמן להעיד על הבורא. שבת סהדותא איקרי. לפי שהוא יומא דנשמתין. ונקרא שלום שנדבק החלק בהשורש. ואז ברכו ה' מלאכיו.

וביחס ל"נפש כי תחטא":

בפסוק נפש כי תחטא ובמדרש וגם הנפש לא תמלא לפי שהיא מלמעלה משל לעירוני שנטל בת מלכים כו'. כי הנפש יש בה כמה מדריגות. כדאיתא זכה נטל נפש. זכה יתיר יהבין לי' רוחא. יהבין לי' נשמתא ע"ש בזוהר אמור. ולעולם אין לזה שיעור שהנשמה חלק אלקות. ולעולם הנפש לא תמלא. אבל כפי עבודת האדם זוכה להאיר הנפש ולהשלימה. וע"ז ניתן המצות כמ"ש אשר יעשה אותם האדם וחי בהם להמשיך חיות הנשמה אל הגוף ולהגביר הנפש על הגוף. וע"י החטא להיפוך שליט הגוף על הנפש. וזה נפש כי תחטא לשון חסרון. שעכ"פ צריך האדם להיות בינוני. זה וזה שופטן. ולא שיגבר הגוף על הנפש. שזה מדת הרשעים. בחייהם קרוין מתים. שאין הנפש שליט לחיות את הגוף. אבל הצדיקים משליטין הנפש על הגוף. ואז גם הגוף בכלל החיים. ובשבת קודש מאיר הנשמה יתירה. וזה היפוך נפש כי תחטא. אדרבא הנפש מתחזק בשלימות.

[יט] ראה שמות כד, יח.

[כ] שם מ, לה.

[כא] שם ג, ד.

[כב] וראה גם בדברי בעל אוה"ח ריש ויקרא שנתבארו לעיל בגליון.

[כג] ראה ביצה טז, א.

[כד] קהלת ו, ז. "וגם [= ז ברבוע] הנפש" עולה כב ברבוע, סוד יחוד נשמה-גוף המתחולל אצל הצדיקים (בפרט ב"שבת שלום").

[כה] תהלים פד, ח.

[כו] ויקרא ד, ב (ובכ"מ, וראה במעין גנים בגליון זה). ממוצע שני הביטויים – "נפש כי תחטא" "וגם הנפש לא תמלא" – הוא "עץ הדעת טוב ורע", העולה ד"פ (ממוצע כל מלה) "עץ החיים", כנודע.

[כז] ברכות סד, א.

[כח] סוף מסכת תמיד. וראה בלקוטי הש"ס (האריז"ל) ברכות; תניא אגה"ק יז.

[כט] לקו"ת בהר מא, א (ע"פ מכות ז, ב).

[ל] ברכות לד, ב.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com