חיפוש בתוכן האתר

ברית אחיה-חיים שי' כהן - י"א אלול ע"ח – כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

י"א אלול ע"ח – כפ"ח

ברית אחיה-חיים שי' כהן

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

אחיה הנביא – ממשה רבינו עד הבעל שם טוב

לחיים לחיים. אחיה-חיים, שני שמות של חיים – כמו שכבר הזכירו – שיהיה לחיים-לחיים לכולנו, כל עם ישראל, הרבה חיים. אחיה, השם הראשון, הוא על שם אחיה הנביא (הנביא בגימטריא חיים, נמצא שאחיה חיים הוא אחיה הנביא). כמו שהרמב"ם כותב בהקדמה למשנה תורה, היד החזקה, הוא קבל תורה ממשה רבינו. אחר כך הוא האריך ימים מאד וזכה להיות בבית הדין של דוד המלך.

פעם אחת רבי לוי יצחק מברדיטשוב התבטא ש'אני מקבל חמישי מהר סיני' – איך זה? "משה קבל תורה מסיני", וכפי שחז"ל אומרים והרמב"ם כותב אחיה קבל ממשה רבינו, ואחר כך אחיה השילוני, אחיה הנביא, הוא הרבי של הבעל שם טוב. הוא התגלה לבעל שם טוב במשך עשר שנים רצופות, ישבו בתוך מערה בהר שלש שעות כל יום ולמדו תורה – למדו את כל התורה, מ"בראשית ברא אלהים" עד "לעיני כל ישראל", לקח עשר שנים. כאשר סיימו אחיה השילוני פנה לבעל שם טוב – לך קוראים ישראל, ועכשיו הגיע הזמן שאתה תתגלה "לעיני כל ישראל". אם כן, אחיה הוא הרבי של הבעל שם טוב. אחר כך, הבעל שם טוב הוא הרבי של הרב המגיד ממעזריטש והוא הרבי של רבי לוי יצחק מברדיטשוב. לכן הוא אומר ש'אני המקבל החמישי מהר סיני' (משה-אחיה-הבעש"ט-הה"מ-רלו"י).

אחיה – חיבור משה רבינו ודוד המלך (ופתיחת סדר אחיה-אליהו-אלישע)

מה המיוחד בנביא אחיה, שבעצם מחבר את משה רבינו לדוד המלך (כפי שכותב הרמב"ם)? כתוב שנשמת משיח תהיה נשמת משה, "הוא גואל ראשון והוא גואל אחרון", אבל הגוף של מלך המשיח הוא מדוד המלך, שהרי הוא צאצא של דוד, משיח בן דוד. כתוב שהדמות של המשיח היא בעצם הרכב – "מעשה מרכבה" – של משה רבינו (שם מה, "ונחנו מה", מהות-נשמה) בתוך דוד המלך (שם בן, מציאות-גוף). מי פועל את ההרכב הזה, את מעשה המרכבה? אחיה השילוני. הוא הנשמה שמחברת בין משה רבינו לדוד המלך.

אחר כך הוא הרבי של אליהו הנביא שהוא הרבי של אלישע הנביא. כתוב ששלשה אלה – אחיה, אליהו, אלישע – הם כנגד האבות, אברהם-יצחק-יעקב. לפי זה לאחיה יש זיקה מיוחדת לאברהם אבינו. שלישיה כזו נקראת בחסידות 'סדר', כמו שיש 'סדר' של שלשה אבות יש כאן סדר של שלשה נביאים, שלשה דורות שאחד מקבל מהקודם – אחיה, אליהו, אלישע (והנה, אחיה הוא "השילוני" בגימטריא אלישע, סגירת מעגל על דרך "יעקב אשר פדה את אברהם". כל אחד מהאבות מכונה "אבינו" וכל אחד מהנביאים מכונה "הנביא" – נביא ו ו-נביא ה, ביחד 137 ופי שלש = 411 = השילוני = אלישע. הערך הממוצע של הששה: אברהם אבינו יצחק אבינו יעקב אבינו אחיה הנביא אליהו הנביא אלישע הנביא = 256, 16 ברבוע, 4 בחזקת 4, 2 בחזקת 8 = אהרן הכהן – אחיה חיים שלנו הוא כהן וכל כהן נקרא על שם אהרן שבנפש היינו אהבה רבה לה' ולישראל).

יש הרבה סודות של אחיה, אבל הדבר העיקרי הוא התפקיד שלו, הכח לחבר את משה רבינו ודוד המלך, ובכך להוליד את משיח בן דוד.

אחיה – קורע (הממלכה) על מנת לתפור-לאחות

בכלל, אחיה לשון איחוי ותפירה (חוץ מלשון חיים, כנ"ל) – מה הוא מאחה? את הממלכות. הוא מאחה יחד את כל הפלגים השונים שישנם בעם ישראל. כלומר, הוא פועל אחדות בעם ישראל (על ידי שמגלה אחדות י-הוה נוט' אחיה). למה דווקא הוא? כי הוא, בגזרה מאת ה', נבא את הפילוג – קרע את הממלכות. הנבואה העיקרית של אחיה בתנ"ך היא קריעת הממלכות. בשבת יש מלאכה של קורע, קורע על מנת לתפור. יהודי עושה תיקון, לא קלקול. מה התיקון? אז היה זמן שבהשגחה צריך לקרוע. כמו חורבן הבית – סותר על מנת לבנות יותר טוב. כך הקריעה של אחיה היא לשם תפירה, כשמו-מהותו – לשון איחוי ותפירה. הכל כדי לאחד יחד יותר טוב. זהו תפקידו מהקריעה והלאה.

אחר כך הוא חוזר להיות מקור ההשראה של הבעל שם טוב – השראה לאיחוי כל המחנות השונים בעם ישראל, מתוך אהבת ישראל ואחדות ישראל. הרבי אמר שלא מספיק לאהוב יהודים, אהבת ישראל, אלא צריך אחדות ישראל. צריך לאהוב כל יהודי בפני עצמו, אבל לחתור להתאחדות כל היהודים יחד – אז, ורק אז, תבוא הגאולה. זהו הענין של אחיה (מורו המובהק של הבעל שם טוב, שגם אצלו נעשה פילוג וקרע בעם ישראל – "חסידים" לעומת "מתנגדים" – אך בסופו של דבר, הוא, הבעל שם טוב, ותורתו, כפי שהתפרש על ידי אדמו"ר הזקן ואדמו"רי חב"ד ושאר צדיקים תלמידי הבעל שם טוב, יצליחו לאחות את הקרע בשלמות ולהגיע להתגלות אחדות פשוטה שלא היתה כמוה מעולם, בגילוי שרש נשמות ישראל, בחינת ישראל ואורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד ממש).

"משיח ה' שמו חיים" (בעל אוה"ח הק')

מה אומר השם חיים? באותה תקופה – ממש בזמן בו אחיה השילוני בא ללמד את הבעל שם טוב – במקום אחר בעולם, במרוקו ואחר כך בארץ ישראל, פעל יהודי שנקרא חיים, בעל אור החיים הקדוש. בפירוש שלו על התורה יש מקום אחד שהוא כותב על מלך המשיח "שמו חיים"[ב]. יש בגמרא כמה שמות של משיח – מנחם שמו (מנחם בן חזקיה), שילה שמו, ינון שמו, חנינה שמו (ר"ת משיח כנודע) – אבל הוא אומר "חיים שמו"[ג].

כמובן, אומרים שהוא רומז לעצמו – יש לו את ניצוץ משיח העיקרי באותו דור. הבעל שם טוב אמר שהוא גדול הדור – כל זמן שהיה חי הוא היה גדול הדור, ה"חד בדרא" (ואח"כ זה עבר לבעל שם טוב), משה רבינו שבדור, נשיא הדור, המשיח שבדור, שאם הדור זוכה נשיא הדור נעשה משיח. לכן מאד מתאים שכותב על עצמו שמשיח "חיים שמו". שוב, שני דברים קרו באותו זמן – אחיה השילוני מלמד את הבעל שם טוב, ובאותו זמן פועל וגדל בעל אור החיים. הבעל שם טוב רצה מאד להגיע לארץ ישראל בשביל לפגוש את בעל אור החיים – שאם היו נפגשים ממש, בגוף, היה בא משיח. ה' לא רצה זאת אז, לא הניח. בכל אופן, יש כאן אחיה, שמלמד את הבעש"ט, ואור החיים. אחיה מכין למשיח, אבל אור החיים הוא המשיח עצמו – "חיים שמו".

אחיה חיים – הרכב הנשמות ורמזי השמות

אם כן, יש פה הרכב מיוחד ביותר. שהרך הנימול יזכה להשראת שתי הנשמות הגדולות האלה, אחיה השילוני יחד עם בעל אור החיים הקדוש. כדאי שהאבא ילמד איתו אור החיים. משבת הזו כדאי לשבת איתו וללמוד איתו מתוך פירוש אור החיים על התורה. אחיה – אפשר ללמוד איתו כתר שם טוב, הפתגמים של הבעל שם טוב, שהעיקר הוא קבל מאחיה השילוני. אלה שני דברים שהולכים יחד.

אם עושים את הגימטריא של שני השמות יחד, אחיה חיים, מקבלים 92. יש כמה ביטויים חשובים בתורה שהם שווים למספר הזה, אך הכי חשוב הוא צירוף השמות "הוי' אלהיך" – "ואהבת את הוי' אלהיך וגו'", "אנכי הוי' אלהיך" (תחלת עשרת הדברות, קבלת התורה מסיני, ששם היה נוכח אחיה הנביא בגוף ממש). מה פירוש "הוי' אלהיך"? הוי' הוא היה הוה ויהיה כאחד, למעלה מהזמן והמקום. "אלהיך" היינו אלהים שלך, בגימטריא הטבע. שם הוי' שלמעלה מהזמן והמקום נכנס לטבע שלך, מחיה אותך, נעשה החיים שלך "ואתם הדבקים בהוי' אלהיכם חיים כלכם היום".

נשמות חי אלול – חיים באלול ובעשי"ת

כעת נכנסת שנה חדשה. החדש של יום ההולדת וברית המילה של אחיה חיים הוא אלול, הכנה לשנה החדשה. בשבוע הבא (בדיוק שבוע מהיום, כמו שהברית מילה היא בדיוק שבוע מיום הלידה) יהיה יום מאד חשוב, אולי הכי חשוב בחדש אלול – חי אלול, שייך באופן מיוחד לאחיה חיים. ביום זה נולדו שני המאורות הגדולים, הבעל שם טוב וכעבור 47 שנים נולד אדמו"ר הזקן, בשנת קה"ת. הבעש"ט הוא תלמיד אחיה השילוני – לו רומז השם אחיה, כנ"ל. אדמו"ר הזקן הוא התורה של החסידות – התורה היא חיים, "כי הם חיינו ואורך ימינו", "כי חיים הם למוצאיהם [למוציאיהם בפה]". תורת החסידות היא תורת הבעל שם טוב, אבל מי שלימד והפיץ את התורה ביותם, ולעומק, הוא אדמו"ר הזקן – הוא שייך לשם חיים. בכל אופן, שני אלה הנשמות של חי אלול.

שנכנס לשנה החדשה ונכתב ונחתם כולנו – כל עם ישראל – לחיים טובים ולשלום. בכל תפלה בעשרת ימי תשובה אומרים "חיים" הרבה מאד פעמים – יג פעמים, עם כל התוספות, כנגד יג מדות הרחמים. גם בסליחות אומרים הרבה מאד "חיים"[ד]. שיהיה שפע של חיים אין סוף, חיים של תורה, חיים של יראת שמים. יש הרבה ביטויים שהולכים יחד עם חיים. שכל זה יתקיים עם הרך הנימול, עם כולנו שמשתתפים בשמחה, אצל כל עם ישראל. שתהיה שנה טובה ומתוקה, כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, שנה מלאת חיים. לחיים לחיים.

נוהגים בבריתות – בזמנים מקודשים – לשיר ארבע בבות של אדמו"ר הזקן ('חיים' שאמרנו עכשיו), ולפני זה ניגון ההכנה.



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

[ב] אוה"ח דברים טו, ז.

[ג] חיים הוא גם ה-ח של משיח, החותם של משיח. ועוד, החותם של השם חיים הוא מ, הראש של משיח, מנחם בן חזקיה שמו – "נעוץ סופן בתחלתן". וכן ה-יי של חיים היינו ינון, "לפני שמש ינון שמו" והכתיב "ינין" בשתי יודין. בהמשך לארבעת השמות הנ"ל הגמרא אומרת "ורבנן אמרי חיוורא דבי רבי [חיוורא דבי רבי = בעל שם טוב] שמו", גם ה-ח של משיח, ה-ח של חנינה וה-ח של חיים וה-ח של חזקיה, חזקיהו, שהיה ראוי להיות משיח = חיים חיים – בכנורו של משיח יהיו ח נימין, הלא הוא מ"שמונה נסיכי אדם". ד החי"תין של משיח – חנינה, חזקיה, חיים, חיוורא דבי רבי = 780 = הוי' פעמים יהודה, שבט המלכות = 39, "הוי' אחד" במשולש.

[ד] כאשר מגיעים לחיים פעמים חיים, חיים ברבוע, ומוסיפים לזה גם אחיה ברבוע מקבלים 5200, 100 פעמים אליהו, תלמיד אחיה, 200, עצם, קדמון, פעמים הוי' ב"ה. כשמחברים את שני השמות במשולש מקבלים 2646 = 6 צירופי אמת, 7 פעמים חשמל, זך במשולש.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com